Strona główna Blog Strona 11

Jak przekazać 1,5% podatku na organizację pożytku publicznego? Rozlicz PIT za 2023 i przekaż podatek na rzecz OPP

0
1 5 podatku

Jednym ze sposobów na wspieranie ważnych społecznie celów jest przekazanie 1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP). To działanie, które jest proste i nic nie kosztuje, a może mieć ogromne znaczenie dla wielu potrzebujących. Wyjaśniamy, jak krok po kroku przekazać 1,5% podatku na OPP podczas rozliczania PIT za 2023 rok. 

Każdy podatnik może wesprzeć wybraną przez siebie organizację charytatywną ujętą w rejestrze organizacji pożytku publicznego, bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

W praktyce oznacza to, że podczas wypełniania rocznego zeznania podatkowego (PIT), podatnik wskazuje konkretną organizację, wpisując jej numer KRS i określając kwotę, jaką chce przekazać, nie przekraczającą 1,5% należnego podatku. Ta kwota jest następnie przekazywana przez urząd skarbowy bezpośrednio na konto wskazanej organizacji.

Czego potrzebujesz, żeby przekazać 1,5% podatku na rzecz OPP?

Aby przekazać 1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego, potrzebujemy przede wszystkim numer KRS wybranej OPP. Każda organizacja ma przypisany unikalny numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, który podatnik musi wpisać w zeznaniu podatkowym.

Numer KRS należy wpisać w odpowiedniej rubryce formularza PIT 37 (część K, pozycja 147) i określić kwotę, jaką chcemy przekazać (pozycja 148). Opcjonalnie można też podać informacje uzupełniające w części L czyli wskazać cel szczegółowy.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Jak przekazać 1,5 procent podatku PIT na OPP?

Aby przekazać 1,5% swojego podatku dla wybranej organizacji pożytku publicznego (OPP) należy:

  1. Wybrać OPP: znajdziemy ją w wykazie organizacji uprawnionych do otrzymania 1,5% podatku. Wykaz jest tworzony na 30 listopada danego roku podatkowego i publikowany do 15 grudnia – lista dostępna na niw.gov.pl/.
  2. Wypełnić zeznanie podatkowe: w rocznym zeznaniu podatkowym PIT wpisujemy numer KRS wybranej organizacji oraz kwotę, którą chcemy przekazać. Kwota ta nie może przekraczać 1,5% podatku należnego po zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół.
  3. Określić cel szczegółowy (opcjonalnie): jeżeli chcemy, by nasze wsparcie zostało przeznaczone na konkretny cel szczegółowy, możemy go określić w przewidzianej do tego rubryce w zeznaniu podatkowym.
  4. Zapłacić podatek: urząd skarbowy przekaże środki OPP tylko wtedy, gdy zostanie zapłacony podatek należny wynikający z PIT za 2023 r. (w pełnej wysokości) do 30 czerwca 2024 r

Najłatwiej przekazać 1,5% korzystając z serwisu Twój e-PIT. Osoby, które po raz pierwszy rozliczają się elektronicznie powinny wybrać z listy numer KRS interesującej ich organizacji pożytku publicznego. Można też zmienić OPP lub/i cel szczegółowy.

Podatnicy, którzy przekazują 1,5% podatku mogą też zaznaczyć zgodę na podanie OPP swojego imienia, nazwiska i adresu oraz informacji o ofiarowanej kwocie.

Przekazanie podatku a darowizna

Przekazanie 1,5% podatku na rzecz OPP i darowizna to dwa różne sposoby wsparcia organizacji społecznych. Spójrzmy czym się różnią.

W przypadku 1,5% podatku, podatnik (osoba fizyczna) może zdecydować o przeznaczeniu części jego daniny na cele społeczne realizowane przez organizacja pożytku publicznego. Kwota ta jest wyliczana z należnego podatku dochodowego i nie obciąża podatnika.

Darowizna, to natomiast bezpłatne świadczenie na rzecz obdarowanego, którym nie musi być OPP. Darowiznę można odliczyć od podstawy opodatkowania, co zmniejsza kwotę odprowadzanego podatku dochodowego. W przeciwieństwie do przekazania 1,5% podatku, darowizna bezpośrednio zmniejsza podatek dochodowy płacony przez podatnika.

Darowiznę przekazujemy bezpośrednio na konto organizacji, a 1,5% trafia na konto OPP za pośrednictwem urzędu skarbowego.

Warto pamiętać, że obie formy wsparcia są niezależne i podatnik ma prawo realizować je równocześnie w ramach jednego rozliczenia podatkowego. Przekazanie 1,5% podatku nie wpływa na limit odliczeń z tytułu darowizn, który wynosi 6% dochodu.

Na co przekazać 1,5% podatku?

To osobista decyzja każdego podatnika. Ramy wyznacza lista z organizacjami pożytku publicznego. W wykazie znajdziemy stowarzyszenia czy fundacje, które działają na różnych polach, wspierając m.in. edukację i rozwój młodzieży (podatek trafi na stypendia czy warsztaty edukacyjne), pomoc społeczną (domy dziecka, schroniska dla bezdomnych), ochronę praw człowieka, ochronę środowiska (działania proekologiczne, schroniska dla zwierząt), kulturę i sztukę (festiwale, pomoc artystom) czy wsparcie nauki (granty badawcze, rozwój innowacji) i promocję zdrowia (leczenie, rehabilitację, zakup sprzętu medycznego).

  1. Rozlicz PIT-36. Jak wypełnić deklarację podatkową PIT dla osób prowadzących działalność gospodarczą za 2023 rok?
  2. Jak wypełnić formularz PIT-37 online? Instrukcja krok po kroku. Rozlicz PIT od umów pracowniczych za 2023 rok
  3. Jak przekazać 1,5% podatku na organizację pożytku publicznego? Rozlicz PIT za 2023 i przekaż podatek na rzecz OPP
  4. Zatrudnienie emeryta a składki ZUS
  5. Który PIT złożyć? Formularze online i do druku. Sprawdź, który wypełnić, w zależności od uzyskiwanego przychodu

Gdzie znaleźć wykaz organizacji pożytku publicznego, na rzecz których można przekazać podatek?

Aktualny wykaz organizacji pożytku publicznego wraz z numerami KRS, na rzecz których można przekazać 1,5% podatku, znajdziemy na stronie Narodowego Instytutu Wolności: www.niw.gov.pl/opp/wykaz-opp

Dlaczego nie mogę przekazać 1,5% podatku?

Oto kilka powodów problemów z przekazaniem 1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego:

  • brak zapłaty podatku dochodowego w pełnej wysokości w wyznaczonym terminie czyli do 30 czerwca 2024 roku,
  • uzyskanie dochodu poniżej określonego progu (30 000 zł) i niepłacenie podatku dochodowego,
  • poniesienie straty z działalności gospodarczej, 
  • nieaktualny numer KRS (OPP nie zgłosiła aktualnego numeru KRS do urzędu skarbowego),
  • organizacja nie znajduje się w aktualnym wykazie OPP uprawnionych do otrzymania 1,5% podatku.

Co oznacza komunikat „wysokość twojego podatku nie pozwala na przekazanie 1,5%”?

Jeżeli podatnik widzi taki komunikat, to oznacza to, że uzyskał dochód poniżej 30 000 zł i nie zapłaci podatku do urzędu skarbowego.

Czy każdy może oddać 1,5% podatku?

Nie każdy podatnik może przekazać 1,5% podatku na rzecz OPP. Spójrzmy na konkrety. Taką możliwość mają osoby fizyczne, także przedsiębiorcy, bez względu na formę rozliczenia (skala podatkowa, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych), o ile płacą podatek dochodowy.

Wsparcia dla OPP nie przekażą natomiast osoby prawne czyli np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością czy spółki akcyjne.

Czy przekazanie 1,5% podatku jest obowiązkowe?

Nie, każdy podatnik samodzielnie decyduje czy chce przekazać 1,5% podatku na OPP i na jaką organizację go przekaże.

Czy 1,5% podatku pochodzi z Twojego zwrotu?

Nie, 1,5% podatku, które można przekazać na rzecz organizację pożytku publicznego, nie pochodzi z kwoty zwrotu podatku dla podatnika. To część należnego podatku dochodowego, którą podatnik może przekazać na wybraną organizację. Przekazanie tej kwoty nie zmniejsza zwrotu podatku, który podatnik mógłby otrzymać.

Czy przekazanie 1,5% podatku jest anonimowe?

Z zasady tak, przekazanie 1,5% podatku jest anonimowe, jednak każdy podatnik ma prawo dobrowolnie podać w części L (informacje uzupełniające) PIT 37 swoje imię, nazwisko, adres i kwotę przekazaną na OPP. 

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Wspólne rozliczenie z małżonkiem – działalność gospodarcza i inne umowy. Jak wspólnie rozliczyć PIT?

0
rozliczanie z małżonkiem działalność gospodarcza

Wspólne rozliczenie z małżonkiem to popularny sposób na obniżenie podatku dochodowego. Jak to zrobić, co w sytuacji, gdy mąż lub żona prowadzą działalność gospodarczą, kto nie skorzysta z tej optymalizacji oraz jaki wybrać PIT składając roczne zeznanie – przedstawiamy odpowiedzi, na te i inne najważniejsze pytania dotyczące wspólnego rozliczenia z małżonkiem.

Wspólne rozliczanie z małżonkiem – kto może z niego skorzystać?

Wspólne rozliczenie z małżonkiem jest możliwe, jeżeli spełnione są następujące warunki:

  1. Małżonkowie pozostawali w danym roku w związku małżeńskim.
  2. Pomiędzy małżonkami w danym roku występowała wspólność majątkowa.
  3. Wdowy i wdowcy w roku następującym po śmierci małżonka.
  4. Osoby, które w roku podatkowym miały orzeczoną separację, ale nie wzięły rozwodu.
Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Ponadto wspólne rozliczenie jest możliwe, jeżeli małżonkowie:

  • podlegali nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. byli rezydentami polskimi lub mieli miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Polska państwie Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;
  • nie stosowali przepisów dotyczących 19% podatku liniowego lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących przychodów z najmu/dzierżawy prowadzonych poza działalnością gospodarczą);
  • nie podlegali opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy o podatku tonażowym lub ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych;
  • złożyli wniosek o wspólne opodatkowanie dochodów, wyrażony w zeznaniu podatkowym (wniosek może złożyć również tylko jeden z małżonków).

Warto pamiętać, że wspólne rozliczenie jest najbardziej opłacalne przy dużych różnicach zarobków, gdy dochody małżonków podlegałyby opodatkowaniu według stawek w różnych progach podatkowych (12 i 32 proc.). Z takiej optymalizacji podatku często korzystają małżeństwa, w których jedna z osób przekracza próg podatkowy (120 000 zł).

Kto nie może rozliczyć PIT wspólnie z małżonkiem?

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem nie jest możliwe w przypadku osób, które:

  • nie były w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy;
  • nie miały wspólności majątkowej w danym roku podatkowym;
  • podlegały ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, czyli nie były rezydentami polskimi ani nie miały miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, w państwie Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;
  • stosowały przepisy dotyczące 19% podatku liniowego lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przychodów z najmu/dzierżawy);
  • podlegały opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy o podatku tonażowym lub ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych;
  • nie złożyły wniosku o wspólne opodatkowanie dochodów w zeznaniu podatkowym.

Warto też pamiętać, że wspólne rozliczenie nie jest możliwe u osób pozostających w konkubinacie.

Wspólne rozliczenie PIT a różne źródła dochodów

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem jest możliwe nawet jeśli małżonkowie osiągają dochody z różnych źródeł. Obowiązuje zasada, że mąż i żona muszą być opodatkowani na zasadach ogólnych, czyli według 12% i 32% skali podatkowej. 

W przypadku wspólnego rozliczenia, małżonkowie są opodatkowani od sumy swoich dochodów, po dokonaniu odliczeń od dochodu odrębnie przez każdego z nich. Warto dodać, że łączny dochód małżonków może decydować o wyższej stawce podatku.

Do wspólnego rozliczenia włączane są dochody ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, najmu, emerytury, renty czy praw majątkowych.

Łączne rozliczenie możliwe jest nawet jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął w roku podatkowym przychodów (strata traktowana jest jako brak dochodów).

Czy osoba prowadząca działalność gospodarczą może rozliczyć się z małżonkiem?

Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą może rozliczyć się z małżonkiem. Należy jednak spełnić określone warunki. 

Przede wszystkim działalność musi być opodatkowana na zasadach ogólnych. Ze wspólnego rozliczenia wyłączeni są zatem przedsiębiorcy, których dochody opodatkowane są liniowo (19% stawka) oraz kartą podatkową i na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego (z wyjątkiem dochodu z wynajmu prywatnego).

Wspólne rozliczenie małżonków – z których jedno prowadzi działalność gospodarczą – możliwe jest jeżeli pozostawali we wspólności majątkowej przez cały rok podatkowy lub od dnia zawarcia związku małżeńskiego do ostatniego dnia roku podatkowego.

Prawo dopuszcza też wspólne rozliczenie się osób, które zawiesiły działalność gospodarczą oraz osób, których małżonek zmarł

Czy można rozliczyć się z małżonkiem, który jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą i jest na etacie?

Mąż lub żona, którzy jednocześnie pracują na etacie i mają otwartą działalność gospodarczą, mogą rozliczyć się z małżonkiem. Warunkiem jest opodatkowanie dochodów z działalności na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej.

Jak rozliczyć dochody z działalności gospodarczej i umowy o pracę?

Aby prawidłowo rozliczyć dochody z działalności gospodarczej i umowy o pracę, należy zastosować się do następujących zasad:

  1. Jeśli działalność gospodarcza jest opodatkowana na skali podatkowej, dochody z niej oraz z umowy o pracę można rozliczyć na jednym formularzu PIT-36. Do zeznania należy dołączyć również załączniki PIT-B (z informacją o wysokości dochodu/straty z pozarolniczej działalności gospodarczej).
  2. W przypadku opodatkowania działalności gospodarczej podatkiem liniowym, konieczne jest złożenie dwóch oddzielnych zeznań: PIT-36L dla działalności gospodarczej i PIT-37 dla dochodów z umowy o pracę.
  3. Jeśli działalność opodatkowana jest ryczałtem ewidencjonowanym, również trzeba złożyć dwa oddzielne zeznania: PIT-28 dla działalności i PIT-37 dla umowy o pracę.
  4. Dla osób rozliczających się kartą podatkową, dochody z działalności rozlicza się na formularzu PIT-16A, a z umowy o pracę na PIT-37.

Rozlicz podatek z Małą Księgowością

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Do kiedy PIT za 2024 rok? Terminy rozliczania PIT 2025

0
pit 28

Każdy podatnik ma obowiązek złożyć w urzędzie skarbowym roczne rozliczenie. Sprawdzamy, kiedy upływa czas na rozliczenie poszczególnych deklaracji PIT.

Do kiedy PIT-11 przekazuje pracodawca?

Pracodawca ma obowiązek przekazać PIT-11 do ostatniego dnia lutego roku następnego po roku, którego dotyczy rozliczenie (w 2024 roku był to 29 lutego). Pracodawca musi również dostarczyć deklarację PIT-11 do urzędu skarbowego do 31 stycznia. 

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Od kiedy można rozliczać podatek dochodowy w Twój e-PIT w 2024 roku?

Rozliczenie podatku dochodowego za pomocą systemu Twój e-PIT w 2025 roku będzie możliwe od 15 lutego. System pozwala na szybkie i wygodne złożenie zeznań PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, i PIT-38 oraz oświadczenia PIT-OP i informacji PIT-DZ.

Do kiedy PIT za 2023 rok?

Termin składania deklaracji PIT za rok 2023 upłynie 30 kwietnia 2025 roku. Do tego dnia należy złożyć odpowiedni formularz PIT, zależnie od rodzaju przychodów.

Do kiedy PIT? Często zadawane pytania

PIT-28 – do kiedy?

Termin składania deklaracji PIT-28 upływa 30 kwietnia. Należy pamiętać, że podatek ryczałtowy za grudzień oraz ostatni kwartał należy zapłacić nie później niż 20 stycznia.

PIT-36 – do kiedy?

Podatnicy rozliczający się na formularzu PIT-36 mają czas na złożenie go w urzędzie skarbowym do 30 kwietnia.

Do kiedy PIT-37?

Termin składania deklaracji PIT-37 upływa 30 kwietnia.

PIT-4R do kiedy?

Płatnicy zobowiązani do złożenia PIT-4R do urzędu skarbowego, muszą to zrobić do 31 stycznia 2025 r. (kopii deklaracji nie przekazują podatnikom).

PIT-4 – do kiedy?

Płatnicy składają deklarację PIT-4 do końca stycznia. W sytuacji wcześniejszego zakończenia działalności, deklaracja składana jest w dniu jej zaprzestania

PIT-16A – do kiedy?

Termin składania deklaracji PIT-16A za poprzedni roku upływa do końca lutego kolejnego roku.

PIT-5 – do kiedy?

Przedsiębiorcy mieli obowiązek składania deklaracji PIT-5 (lub PIT-5L) do końca 2006 roku. Teraz nie ma konieczności tworzenia deklaracji okresowych, wystarczy wpłacać zaliczkę na właściwy mikrorachunek podatkowy, podając rodzaj i miesiąc.

PIT-8AR – do kiedy?

Ostateczny termin złożenia deklaracji PIT-8AR mija 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym.

Do kiedy PIT-38?

Deklaracje PIT-38 należy złożyć do końca kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

PIT-39 – do kiedy?

Termin składania deklaracji PIT-39 w urzędzie skarbowym upływa 30 kwietnia danego roku.

  1. Rozlicz PIT-36. Jak wypełnić deklarację podatkową PIT dla osób prowadzących działalność gospodarczą za 2023 rok?
  2. Jak wypełnić formularz PIT-37 online? Instrukcja krok po kroku. Rozlicz PIT od umów pracowniczych za 2023 rok
  3. Jak przekazać 1,5% podatku na organizację pożytku publicznego? Rozlicz PIT za 2023 i przekaż podatek na rzecz OPP
  4. Zatrudnienie emeryta a składki ZUS
  5. Który PIT złożyć? Formularze online i do druku. Sprawdź, który wypełnić, w zależności od uzyskiwanego przychodu

PIT-36L – do kiedy?

PIT-36L należy złożyć w urzędzie skarbowym do końca kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

PIT-6 – do kiedy?

Rolnicy prowadzący specjalną produkcję rolną muszą złożyć formularz PIT-6 w urzędzie skarbowym do 20 stycznia.

PIT-8C – do kiedy?

Termin przekazania deklaracji PIT-8C przez płatnika do urzędu skarbowego upływa 31 stycznia, natomiast termin przekazania PIT-8C pracownikowi, to koniec lutego danego roku.

PIT-5L – do kiedy?

Przedsiębiorcy byli zobowiązani do składania deklaracji PIT-5L do końca 2006 roku. Ten obowiązek został zniesiony, teraz wystarczy wpłacać zaliczkę na właściwy mikrorachunek podatkowy, podając rodzaj i miesiąc (do 20 dnia każdego miesiąca).

Do kiedy niemiecki pracodawca musi wydać PIT?

Niemiecki pracodawca ma obowiązek wystawić kartę podatkową – Lohnsteuerbescheinigung – oraz zgłosić te dane do urzędu skarbowego do końca lutego po rocznym  okresie rozliczeniowym. Podatnik powinien rozliczyć się z urzędem skarbowym do 31 lipca.

PIT za wynajem mieszkania – do kiedy 2023?

Termin na złożenie PIT za wynajem mieszkania za rok 2023 upływa 30 kwietnia 2024 roku

PIT-27 – do kiedy?

Termin złożenia PIT-0(27), czyli załącznika do deklaracji PIT-36 i PIT-37 mija 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Do kiedy PIT-8C?

Płatnik ma obowiązek przekazać formularz PIT-8C podatnikowi do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Do kiedy można złożyć korektę PIT?

Podatnik może złożyć korektę deklaracji PIT do zakończenia okresu przedawnienia, czyli przez 5 lat od końca roku, w którym składana jest deklaracja

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Do kiedy rozliczyć składkę zdrowotną za 2024 rok? Roczne rozliczenie składki ZUS 2025

0
mężczyzna przy biurku pisze długopisem po złożonej kartce. koło jego lewej ręki widać klawiaturę macbooka

Jako przedsiębiorca, masz obowiązek co miesiąc odprowadzać składkę zdrowotną do ZUS. W większości przypadków robisz to do 20 dnia miesiąca. Pamiętaj, że w maju czeka cię dodatkowy obowiązek dokonania rocznego rozliczenia składki zdrowotnej. Do kiedy rozliczyć składkę zdrowotną za 2024 rok?

Do kiedy rozliczyć składkę zdrowotną za 2024 rok?

Termin rozliczania rocznej składki zdrowotnej za 2024 rok upływa 20 maja 2025 roku.

Data na złożenie rocznego rozliczenia jest taka sama, niezależnie od tego, czy w trakcie roku masz obowiązek opłacać składki ZUS do 5., 15. czy 20. dnia miesiąca.

Jak złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej?

Rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne dokonasz w ramach składania ZUS DRA/RCA za kwiecień 2025 roku.

ZUS DRA składają przedsiębiorcy rozliczający się tylko za siebie.

ZUS RCA składają płatnicy opłacający składki za siebie oraz za inne osoby (np. zatrudnionych pracowników, zleceniobiorców).

Aby dokonać rozliczenia rocznego składki zdrowotnej, należy jak zwykle zalogować się do PUE ZUS i uruchomić program Płatnik. Następnie należy wybrać opcję składania dokumentu ZUS DRA/RCA.

W formularzu należy podać dane za kwiecień, jak normalnie, po czym przejść na stronę 3. gdzie znajdziesz punkt XII: ROCZNE ROZLICZENIE SKŁADKI NA UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE.

Przed 1 maja komórki w punkcie XII będą nieaktywne.

Rozliczając roczną składkę zdrowotną w 2025, roku podasz tam wysokość swojego dochodu w 2024 roku, należnego podatku i wysokość opłaconych składek. Program obliczy wysokość niedopłaty lub nadpłaty.

W formularzu możesz wziąć pod uwagę zmianę formy opodatkowania w trakcie roku.

Nadpłata rocznej składki zdrowotnej

Aby uzyskać nadpłatę, należy na swoim koncie PUE złożyć wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej. Aby to zrobić:

  1. Zaloguj się do swojego konta.
  2. W zakładce 'Ogólny’ z menu bocznego wybierz 'Usługi. Katalog usług elektronicznych’
  3. Z listy wybierz „Złożenie dokumentu RZS-P. Wniosek płatnika składek o zwrot nienależnie opłaconych składek”.

widok zakładki "usługi" w ZUS PUE. imię i nazwisko uzytkownika są zasłonięte, strzałki wskazują za zakładki "ogólne" i"usługi" a także na przycisk składania wniosku

ZUS wróci nadpłatę w ciągu 30 dni.

Jeśli nie złożysz wniosku o zwrot nadpłaty, zostanie ona zaliczona na poczet przyszłych składek.

Niedopłata składki zdrowotnej

W przypadku niedopłaty, musisz ją zapłacić do 20 maja 2025 roku, wraz z kwietniowymi składkami.

Kto musi dokonać rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne ZUS?

Obowiązek dokonywania rocznego rozliczenia z ZUS obowiązuje wszystkie osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Roczne rozliczenie jest obowiązkowe dla każdego, kto objęty jest ubezpieczeniem zdrowotnym, niezależnie od formy opodatkowania przychodów.

W maju będą musieli rozliczyć się przedsiębiorcy objęci:

  • skalą podatkową,
  • podatkiem liniowym,
  • ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
  • kartą podatkową.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat rozliczania rocznej składki zdrowotnej?

  1. Przeczytaj szczegółową instrukcję wypełniania formularza ZUS DRA.
  2. Dowiedz się, jakie są konsekwencje nieopłacenia na czas składki zdrowotnej do ZUS.
  3. Sprawdź, co musisz wiedzieć o formularzu ZUS RCA.

Więcej formularzy, dat i informacji znajdziesz w kategorii ZUS.

Jak rozliczyć roczną składkę zdrowotną w Małej Księgowości?

Za pomocą programu Mała Księgowość możesz również rozliczyć składkę zdrowotną. W tym celu przejdź do modułu 'Płace’ > 'Operacje’. Następnie wybierz opcję 'Eksport danych do programu PŁATNIK’.

Tam możesz utworzyć deklarację DRA. Aby to zrobić, wybierz 'Nowy’ i uzupełnij dane jak normalnie. Następnie, wybierz opcję 'Eksportuj’ by przesłać dane do Płatnika ZUS.

Z rozliczenia składki zdrowotnej w Małej Księgowości możesz korzystać, niezależnie od tego, jaką formą opodatkowania wybrałeś.

Nowa tabela stawek ryczałtu w 2024 roku

0
stawki ryczałtu 2024

Ryczałt podatkowy to jeden ze sposobów rozliczania podatków. Podstawowa zasada rozliczania ryczałtem oznacza, że płacimy stałą stawkę podatkową od przychodu. Nie rozliczamy kosztów, nie mamy prawa do korzystania z ulg i odliczeń podatkowych, nie możemy rozliczyć się wspólnie z małżonkiem.

Rozliczysz się ryczałtem od przychodów ewidencjonwanych tylko jeśli:

  • osiągasz przychód mniejszy niż 2 000 000 euro w przypadku działalności wykonywanej samodzielnie;
  • spółka cywilna lub jawna osiągająca przychody mniejsze niż 9 218 000 euro.

Nowa tabela stawek ryczałtu 2024

STAWKA RYCZAŁTU Przychody
17% Przychody pochodzące ze świadczenia wolnych zawodów:

  • lekarz,
  • lekarz dentysta,
  • lekarz weterynarii,
  • technik dentystyczny,
  • felczer,
  • położna, pielęgniarka,
  • psycholog,
  • fizjoterapeuta,
  • tłumacz,
  • adwokat,
  • notariusz,
  • radca prawny,
  • architekt,
  • inżynier budownictwa,
  • rzeczoznawca budowlany,
  • biegły rewident,
  • księgowy
  • doradca podatkowy,
  • doradca restrukturyzacyjny,
  • makler papierów wartościowych,
  • doradca inwestycyjny,
  • agent firm inwestycyjnych,
  • rzecznik patentowy,
  • nauczyciel w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, o ile nie jest nigdzie zatrudniony na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło albo innych podobnych
15% Dla przychodów ze świadczenia usług:

a) reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0),

b) pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0),

c) pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1),

d) magazynowania i przechowywania cieczy i gazów (PKWiU 52.10.12.0), magazynowania i przechowywania towarów w strefach wolnocłowych (PKWiU ex 52.10.19.0), parkingowych (PKWiU 52.21.24.0), obsługi centrali wzywania radiotaxi (PKWiU ex 52.21.29.0), pilotowania na wodach morskich i przybrzeżnych (PKWiU ex 52.22.13.0), pilotowania na wodach śródlądowych (PKWiU ex 52.22.14.0),

e) licencyjnych związanych z:

– nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0),

– nabyciem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0),

– nabyciem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0),

– nabyciem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0),

– nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),

– nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0),

f) związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0),

g) związanych z wydawaniem:

– pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie online,

– pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

– pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

– oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie online,

h) związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),

i) przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),

j) finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

k) związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3),

l) prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

m) firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

n) architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

o) reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),

p) w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

q) fotograficznych (PKWiU 74.2),

r) tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

s) związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78),

t) przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałych usług rezerwacji i usług z nią związanych (PKWiU dział 79),

u) detektywistycznych i ochroniarskich (PKWiU dział 80), z wyjątkiem robót związanych z instalowaniem systemów przeciwpożarowych i przeciwwłamaniowych z późniejszym monitoringiem,

v) obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),

w) w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

x) w zakresie pomocy społecznej bez zakwaterowania (PKWiU ex dział 88), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, z wyłączeniem usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.14), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom dorosłym niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.15), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi (PKWiU 88.91.11), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną (PKWiU 88.91.12), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania świadczonych przez opiekunki do dzieci (PKWiU 88.91.13), pozostałych usług pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 88.99.19), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

y) kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90),

z) związanych ze sportem, rozrywką i rekreacją (PKWiU dział 93).

14% Świadczenie usług:

  • w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86)
  • architektonicznych i inżynierskich, usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71)
  • w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).
12% Świadczenie usług:

  • związanych z wydawaniem:
    • pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line
    • pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1)
    • pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2)
    • oprogramowania komputerowego pobieranego z internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line
  • związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
10% Świadczenie usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 68.10.1).
8,5% przychodów do kwoty 100 tys. zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 tys. zł  Z tytułu:

  • przychodów osiągniętych w ramach umów najmu, podnajmu, poddzierżawy oraz umów o podobnym charakterze (te stawki znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do przychodów osiąganych w ramach umów, które nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności)
  • świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55)
  • świadczenia usług wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKWiU 68.20.1)
  • wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72)
  • wynajmu i dzierżawy samochodów osobowych i furgonetek bez kierowcy (PKWiU 77.11.10.0), pozostałych pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli) bez kierowcy (PKWiU 77.12.1), środków transportu wodnego bez załogi (PKWiU 77.34.10.0), środków transportu lotniczego bez załogi (PKWiU 77.35.10.0), pojazdów szynowych (bez obsługi) (PKWiU 77.39.11.0), kontenerów (PKWiU 77.39.12.0), motocykli, przyczep kempingowych i samochodów z częścią mieszkalną bez kierowcy (PKWiU 77.39.13.0), własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40)
  • świadczenia usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem (PKWiU dział 87).
8,5% W przypadku:

  • przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem punktów 1–4 oraz 6–8
  • przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0)
  • przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85)
  • przychodów ze świadczenia usług związanych z działalnością bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury (PKWiU dział 91)
  • przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego
  • prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu
  • prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy.
5,5% W przypadku:

  • przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton
  • uzyskanej prowizji z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów
  • przychodów między innymi z tytułu odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia otrzymanych przez podmioty zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.
3% W przypadku:

  • działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%
  • działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem usług opodatkowanych według stawki 17% i 15%
  • usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0)
  • z odpłatnego zbycia składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z tej działalności gospodarczej – pod warunkiem, że zbycie następuje w terminie 6 lat od momentu wycofania składnika z działalności gospodarczej.
2% W przypadku przychodów ze sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy.

 

Dane w tabeli nie zawsze są wiążące. Każdorazowo trzeba je potwierdzić indywidualnie u doradcy podatkowego lub w KAS.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Rozliczenie podatku u źródła. Kto musi złożyć deklarację CIT-10Z?

0
cit 10z

Podatek u źródła to forma opodatkowania dochodów osiąganych przez osoby nieposiadające siedziby lub zarządu na terytorium Polski. Jednym z kluczowych elementów rozliczenia podatku u źródła jest złożenie deklaracji CIT-10Z. Kto musi złożyć ten dokument, jakich terminów przypilnować i jak wypełnić formularz  – o tym piszemy w naszym raporcie.

Formularz CIT-10Z to deklaracja o wysokości zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Formularz ten obowiązuje od 1 grudnia 2019 r. i ma zastosowanie do dochodów/przychodów osiągniętych od 1 stycznia 2019 r.

CIT-10Z – termin złożenia deklaracji

Podatnik powinien złożyć CIT-10Z do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku. Jeśli rok podatkowy płatnika pokrywa się z rokiem kalendarzowym, termin złożenia CIT-10Z upływa 31 stycznia. W przypadku, gdy rok podatkowy kończy się inaczej niż kalendarzowy, termin będzie inny i zależy od daty zakończenia roku podatkowego danej spółki. Deklarację można przesłać elektronicznie przez system e-Deklaracje.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Kto składa formularz CIT-10Z?

Formularz CIT-10Z dotyczy dla płatników:

  • będących osobami prawnymi lub
  • jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej lub
  • osobami fizycznymi będącymi przedsiębiorcami,

którzy pobrali zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium Polski. Płatnicy ci mają obowiązek złożenia deklaracji CIT-10Z.

CIT-10Z – instrukcja wypełniania formularza

CIT-10Z zawiera 8 osiem pól, w których należy podać następujące dane:

A – miejsce i cel składania formularza (urząd skarbowy, do którego adresowana jest deklaracja, cel złożenia formularza: złożenie deklaracji lub jej korekta, ewentualnie rodzaj korekty);

B – tytuł wypłat należności (przychody, dochody i/lub dywidendy);

C – dane płatnika (dotyczące płatnika niebędącego osobą fizyczna/będącego osobą fizyczną), dane identyfikacyjne (rodzaj płatnika, nazwa pełna/nazwisko, pierwsze imię, data urodzenia), adres siedziby/adres zamieszkania (kraj, województwo, powiat, gmina, ulica, nr domu, nr lokalu, miejscowość, kod pocztowy, inne niezbędne oznaczenia);

D – zobowiązania podatkowe z tytułu wypłat, o których mowa w art.21 ust. 1 oraz w art. 7b ust. 1 pkt 3-6 ustawy, dochód i pobrany podatek w roku podatkowym (należności z tytułów zysków kapitałowych, odsetek, praw autorskich, działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, świadczeń – m.in. doradczych, księgowych, usług prawnych, usług reklamowych, opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, świadczeń w zakresie żeglugi powietrznej), razem kwota wypłacona, razem kwota pobranego podatku, dochód i pobrany podatek w poszczególnych miesiącach – suma wypłaconych kwot i pobranego podatku w poszczególnych miesiącach;

E – zobowiązanie podatkowe z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, dochód/przychód i pobrany podatek w roku podatkowym oraz pobrany podatek w poszczególnych miesiącach;

F – informacje uzupełniające, liczba miesięcy składających się na rok podatkowy podatnika, liczba podatników;

G – osoby reprezentujące płatnika (imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za podanie wymaganych danych, imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za obliczenie i pobranie podatku, podpis osoby/osób uprawnionych lub upoważnionych do reprezentowania płatnika, data wypełnienia deklaracji, podpis oraz telefon osoby odpowiedzialnej za obliczenie i pobranie podatku);

H – adnotacja urzędu skarbowego (sekcja nie jest wypełniana jeżeli urząd otrzyma dokument w postaci elektronicznej).

CIT-10Z – do jakiego urzędu?

Deklaracja CIT-10Z powinna być przekazana do odpowiedniego urzędu skarbowego, zależnie od siedziby płatnika. Jeśli płatnik nie ma siedziby w Polsce, to dokumenty składany jest do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (Lubelski Urząd Skarbowy w Lublinie).

CIT-10Z a zwolnienie

Zwolnienie z obowiązku poboru podatku u źródła, a tym samym z obowiązku składania deklaracji CIT-10Z, może nastąpić w określonych sytuacjach. Tak będzie np. jeżeli spółka uzyskująca przychód z dywidendy posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości co najmniej 10% nieprzerwanie przez okres dwóch lat, może być zwolniona z tego podatku. Dodatkowo zwolnienie może być stosowane, gdy dywidenda uzyskiwana jest przez spółkę mającą siedzibę w innym państwie członkowskim UE lub EOG i spełnione są określone warunki.

Płatnicy mogą odstąpić od pobrania podatku u źródła, jeśli istnieje umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania i przedsiębiorca posiada certyfikat rezydencji zagranicznego podmiotu.

Oryginał certyfikatu rezydencji może potwierdzić kopia, jeśli kwota wypłacanych należności nie przekracza 10 000 zł w roku kalendarzowym, a informacje z kopii nie budzą wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym.

IFTR-2R a CIT-10Z

Oba formularze są ściśle powiązane, bo dotyczą rozliczeń z tytułu podatku u źródła, jednak służą różnym celom: CIT-10Z jest deklaracją podatkową, a IFT-2R jest informacją roczną dla urzędu skarbowego. 

CIT-10Z to deklaracja o wysokości pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, od dochodów osiągniętych przez podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium Polski. IFT-2R to informacja roczna o wypłatach dokonanych na rzecz nierezydentów, podlegających opodatkowaniu podatkiem u źródła. W informacji tej wykazuje się dokonane w ciągu roku podatkowego płatnika wypłaty i pobrany od nich podatek. 

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Płatnicy obowiązkowo uwzględniają w informacji IFT-2R i deklaracji CIT-10Z pierwotną podstawę opodatkowania i kwotę pobranego podatku.

Ile wynosi ryczałt na pracę zdalną dla pracownika? Jak go wyliczyć?

0
ryczałt na pracę zdalną

Pracodawcy mają obowiązek wypłacić pracownikom rekompensatę za pracę z domu, np. w formie ryczałtu. Ustawodawca dał dużo swobody przy zastosowaniu ryczałtu, jednak obowiązują pewne ramy prawne. Sprawdzamy, jakie są najważniejsze informacje o ryczałcie za pracę zdalną, o których powinni pamiętać pracodawcy i zatrudnieni.

Ryczałt za pracę zdalną wg. Kodeksu Pracy

Zgodnie z Kodeksem Pracy pracodawca ma obowiązek wypłaty pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego lub pokrycia kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, a także pokryć koszty energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej czy inne koszty ujęte w porozumieniu obu stron (art. 67.24 § 1 pkt 2 i 3 i  § 3 kp).

Jednak pracodawca może też zastąpić obowiązek ekwiwalentu i pokrycie kosztów obowiązkiem wypłaty ryczałtu. Jego wysokość powinna odpowiadać przewidywanym kosztom ponoszonym przez pracownika w związku z wykonywaniem pracy zdalnej (art. 67.24 § 4 kp). 

Należy pamiętać, że przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu albo ryczałtu bierze się pod uwagę przede wszystkim  (za art. 67.24 § 5 kp): 

  • normy zużycia materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych,
  • ich udokumentowane ceny rynkowe,
  • ilość materiału wykorzystanego na potrzeby pracodawcy i ceny rynkowe tego materiału,
  • normy zużycia energii elektrycznej oraz koszty usług telekomunikacyjnych.
Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Jak obliczyć wysokość ryczałtu za pracę zdalną?

Prawo pracy nie określa ściśle wysokości ryczałtu za pracę zdalną. Zależy on od umowy między pracodawcą a pracownikiem.  

Ryczałt należy wyliczyć, uwzględniając koszty faktycznie poniesione przez pracownika. Jego wysokość nie powinna odbiegać od średnich stawek rynkowych. Koszty związane z pracą zdalną mogą obejmować np. zużycie energii elektrycznej, cenę dostępu do internetu czy wynajęcia pomieszczeń do pracy.

Jeżeli ryczałt będzie zbyt wysoki, to może zostać uznany za przychód pracownika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji opodatkowany.

Ryczałt za pracę zdalną a podatek

Pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej przez pracownika i wypłata ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu nie stanowią przychodu dla pracownika (art. 67.25 kp). Co to znaczy w praktyce? Płatnik nie ma obowiązku obliczania i pobierania z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Ryczałt za pracę zdalną a ZUS

Od ryczałtu za pracę zdalną nie są odprowadzane składki do ZUS na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Kiedy następuje wypłata ryczałtu za pracę zdalną?

Wypłata ryczałtu za pracę zdalną przez pracodawcę może nastąpić w różnych okresach, np. miesięcznych lub kwartalnych. Dopuszczalne jest wprowadzenie ryczałtu za cały okres wykonywania pracy zdalnej lub biorąc pod uwagę konkretny czas pracy (to wymaga monitorowania świadczenia pracy). Kodeks pracy nie określa konkretnych zasad wypłaty ryczałtu, pozostawiając to w gestii pracodawcy.

Zwrot kosztów za pracę zdalną – w jakiej formie?

Zwrot kosztów za pracę zdalną może być dokonany w różnych formach, zależnie od ustaleń między pracodawcą a pracownikiem. Najczęściej spotykane opcje to: 

  • ryczałt: stała, z góry ustalona kwota, która ma pokryć przewidywalne koszty związane z pracą zdalną, takie jak energia elektryczna czy internet;
  • ekwiwalent: kwota bazująca na rzeczywistych wydatkach pracownika, często wymagająca przedstawienia rachunków lub innych dowodów poniesionych kosztów. 

Pracodawca i pracownik mogą ustalić szczegóły zwrotu kosztów w porozumieniu o pracy zdalnej, regulaminie pracy zdalnej lub w poleceniu świadczenia pracy zdalnej.

Ryczałt za pracę zdalną – księgowanie

Księgując ryczałt za pracę zdalną, należy pamiętać, że nie jest on opodatkowany i nie podlega oskładkowaniu ZUS. Oznacza to, że ryczałt taki nie stanowi przychodu pracownika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 

Ryczałt ewidencjonowany jest na kontach kosztów zespołu 4, czyli jako koszty podstawowej działalności operacyjnej. Wartość ryczałtu należy ująć na koncie 40-9 'Pozostałe koszty rodzajowe’ lub na koncie 40-5 'Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia’.  

Ryczałt za pracę zdalną – od kiedy?

Nowe przepisy regulujące pracę zdalną weszły w życie 7 kwietnia 2023 r. Od tego dnia pracodawcy mają możliwość oferowania pracownikom ryczałtu za pracę zdalną, który ma pokryć związane z nią koszty.

Ryczałt za pracę zdalną a zajęcie komornicze

Ryczałt za pracę zdalną (a także ekwiwalent) nie został wyłączony z zajęcia komorniczego – jest bezpośrednio powiązany ze stosunkiem pracy. Jednak część ekspertów uważa, że nie podlega takiemu zajęciu. Dlaczego? Celem ryczałtu jest pokrycie wydatków poniesionych przez pracownika wykonującego pracę zdalną, a nie cel zarobkowy, jakim jest wynagrodzenie. Warto też zwrócić uwagę, że egzekucji nie podlegają sumy i świadczenia w naturze wyasygnowane na pokrycie wydatków lub wyjazdów służbowych.

Czy za pracę zdalną okazjonalną należy się ryczałt?

Za pracę zdalną okazjonalną nie jest wymagane wypłacanie ryczałtu. Przepisy dotyczące pracy zdalnej, w tym obowiązek wypłacania ryczałtu, nie obowiązują w przypadku pracy zdalnej okazjonalnej.

Pracodawca może natomiast sam zdecydować o wypłacie ryczałtu za pracę zdalną okazjonalną. W takiej sytuacji ryczałt będzie zwolniony ze składek i nie stanowi dla pracownika przychodu. 

Przypomnijmy, że zgodnie z Kodeksem pracy, pracownik ma prawo wnioskować o udzielenie mu pracy zdalnej okazjonalnej (do 24 dni w roku kalendarzowym). Pracodawca nie ma obowiązku zgodzić się na taki wniosek.

Ryczałt za pracę zdalną dla zleceniobiorcy

Ryczałt za pracę zdalną dla zleceniobiorcy może być zapisany w umowie zleceniu. Jest to stała kwota, która ma na celu pokrycie kosztów ponoszonych przez zleceniobiorcę w związku z pracą zdalną, takich jak wydatki na energię elektryczną czy internet. Wysokość ryczałtu nie jest ściśle określona i zależy od umowy między zleceniodawcą a zleceniobiorcą. Ryczałt dla zleceniobiorcy nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy ryczałt za pracę zdalną powinien zostać obniżony w przypadku nieobecności pracownika w pracy?

Przepisy nie regulują kwestii obniżenia ryczałtu za pracę zdalną. Pracodawcy mają swobodę w ustalaniu zasad dotyczących ryczałtu, dotyczy to również ewentualnego obniżenia kwoty ryczałtu w przypadku nieobecności pracownika.  

Zasady dotyczące różnych aspektów ryczałtu za pracę zdalną powinny być ujęte w wewnętrznych regulacjach firmy (regulaminie pracy zdalnej) lub w porozumieniu zawartym między pracodawcą a pracownikiem. Zazwyczaj ryczałt jest pomniejszany proporcjonalnie do dni nieobecności pracownika.

Ekwiwalent czy ryczałt za pracę zdalną?

Kodeks pracy zobowiązuje pracodawcę do wypłaty ekwiwalentu lub ryczałtu za pracę zdalną. Czym różnią się obie formy? 

Ekwiwalent pieniężny oznacza wypłatę równowartości poniesionych kosztów przez pracownika, bezpośrednio związanych z wykonywaniem obowiązków zawodowych w formie zdalnej. Ryczałt to natomiast stała kwota, której wysokość powinna odpowiadać przewidywanym kosztom ponoszonym przez pracownika w związku z pracą zdalną.  

Co jest bardziej korzystne, ekwiwalent czy formy? To zależy od sytuacji pracodawcy i pracownika. Pracodawca powinien wziąć pod uwagę różne aspekty pracy zdalnej, np. czy zatrudniony będzie wykorzystywał urządzenia (np. komputer, biurko) tylko do wykonywania zadań służbowych, jaki rodzaj pracy jest wykonywany, stopień zużycie energii elektrycznej czy wykorzystania internetu.

Np. jeżeli chodzi o rekompensatę za zużycie energii elektrycznej, to wielu pracodawców stosuje ryczałt. Jednakowa kwota ustalona dla wszystkich pracowników pozwala uniknąć skomplikowanych wyliczeń i analizy poszczególnych rachunków za energię elektryczną. Ryczałt jest również praktycznym rozwiązaniem jeżeli chodzi o zwrot za internet. 

Trzeba pamiętać, że w obu przypadkach pokrycie kosztów pracy zdalnej przez pracodawcę nie stanowi przychodu dla pracownika.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Co musi zawierać książka kontroli? Kto musi ją prowadzić?

0
książka kontroli

Czy rzeczywiście każdy przedsiębiorca i każda spółka musi prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie książkę kontroli? Co powinien zawierać taki dokument i czym grozi niedopatrzenie tego obowiązku? Oto najważniejsze i najbardziej praktyczne informacje na temat książki kontroli.

Czym jest książka kontroli?

Obowiązek prowadzenia książki kontroli przedsiębiorcy dotyczy każdego właściciela firmy, czyli osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Książka ta służy do dokumentowania liczby i czasu trwania kontroli działalności gospodarczej oraz zawiera informacje o tym, kto ją przeprowadza, jaki jest jej zasięg, data podjęcia i zakończenia. Przedsiębiorca ma obowiązek przechowywać ją w siedzibie firmy i niezwłocznie przedstawić pracownikom organu rozpoczynającego kontrolę. 

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Książka kontroli jest ważnym dokumentem, który pozwala na monitorowanie i archiwizację wszystkich kontroli zewnętrznych przeprowadzanych w firmie. To również istotny element w przypadku ewentualnych sporów lub dalszych postępowań administracyjnych.

Kontroler wpisuje do książki dane takie jak oznaczenie organu kontroli, zakres kontroli, daty rozpoczęcia i zakończenia kontroli.

Co zawiera książka kontroli?

Książka kontroli to zbiór informacji o kontrolach przeprowadzonych w przedsiębiorstwie. Ustawodawca nie przewidział urzędowego wzoru książki kontroli, co daje przedsiębiorcy pewną dowolność w jej prowadzeniu.  

Warto jednak pamiętać, że przepisy wskazują, jakie elementy powinny znaleźć się w tym dokumencie (art. 57 ustawy Prawo przedsiębiorców).

Książka kontroli zawiera zazwyczaj:

  • dane identyfikacyjne firmy – pełną nazwę przedsiębiorstwa, adres, NIP, REGON;
  • dane organu kontrolującego – jego nazwę, adres, numer identyfikacyjny;
  • oznaczenia upoważnienia do kontroli/osoba upoważniona – imiona i nazwiska kontrolerów;
  • cel i zakres kontroli – szczegółowy opis czego dotyczyła kontrola;
  • daty kontroli – dzień rozpoczęcia i zakończenia każdej kontroli;
  • wyniki kontroli – uwagi i zalecenia wynikające z przeprowadzonej kontroli;
  • podpisy – kontrolujących i przedsiębiorcy. 

Książka kontroli przedsiębiorcy może być prowadzona w formie papierowej (także w formie zbioru dokumentów) lub elektronicznej.

PRZECZYTAJ TAKŻE:

  1. Kontrola urzędu skarbowego po zamknięciu działalności gospodarczej 
  2. Jak przebiega kontrola ZUS L4? Kiedy można się jej spodziewać? 
  3. Jak wygląda kontrola z urzędu skarbowego? 
  4. Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta? 
  5. Jak przebiega kontrola z Urzędu Pracy?

Kto musi prowadzić książkę kontroli?

Obowiązek prowadzenia książki kontroli dotyczy każdego właściciela firmy. Książka kontroli powinna być założona przed rozpoczęciem pierwszej kontroli, aktualizowana podczas każdej kontroli i prowadzona do końca funkcjonowania firmy na rynku. Ponadto należy ją przechowywać przez 5 lat po zamknięciu przedsiębiorstwa.

Obowiązek okazania książki kontroli

W przypadku wszczęcia kontroli, przedsiębiorca jest obowiązany niezwłocznie okazać kontrolującemu książkę kontroli (art. 57 ust. 6 Prawa przedsiębiorców). 

Sposób okazania książki kontroli oraz dokonywania wpisów będzie zależał od tego, czy jest to dokument w formie papierowej, czy elektronicznej: 

  • w formie papierowej: wpisów w książce kontroli dokonuje kontrolujący;
  • w formie elektronicznej: wpisów dokonuje przedsiębiorca, a okazanie książki kontroli następuje przez zapewnienie dostępu przy użyciu urządzenia pozwalającego na zapoznanie się z jej treścią albo wykonanie wydruków z systemu informatycznego, poświadczonych przez przedsiębiorcę za zgodność z wpisem w książce kontroli. 

Książkę kontroli należy udostępnić kontrolerowi w siedzibie przedsiębiorcy lub wyjątkowo w siedzibie organu kontrolującego, w obecności kontrolowanego bądź wyznaczonego przez niego pracownika. 

Przedsiębiorca nie okazuje książki kontroli, jeżeli jej okazanie jest niemożliwe ze względu na udostępnienie jej innemu organowi kontroli. W takiej sytuacji musi ją dostarczyć do siedziby organu kontroli w ciągu 3 dni roboczych od dnia zwrotu tej książki przez inny organ kontroli (art. 57 ust. 8 Prawa przedsiębiorców).

Brak książki kontroli w firmie

Brak książki kontroli w firmie może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych. Organy skarbowe, za brak książki kontroli, mają możliwość nałożenia na przedsiębiorcę kary grzywny od 424,20 zł do 84 840 zł (stawki ze stycznia – czerwca 2024 r.).

Zadbaj o swoje sprawy z Małą Księgowością

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii Prawo gospodarcze.

Pomysł na biznes w domu. Jak dorabiać bez wychodzenia?

0
pomysł na biznes w domu

Własny biznes to najlepszy sposób, aby zwiększyć dochody. Jednak, jak znaleźć pomysł, który zapewni sukces i zarobek? Oto garść wskazówek na dobry start, w tym 20 pomysłów na własny biznes, który możesz zacząć już dzisiaj, bez wychodzenia z domu i w większości przypadków bez inwestowania więcej niż kilkaset złotych.

Jak znaleźć pomysł na biznes w domu?

Wiele osób nie ma pomysłu na rozpoczęcie biznesu (lub działalności nierejestrowanej, która nie wymaga zakładania własnej działalności gospodarczej). Jest na to sposób. MJ deMarco, autor bestsellerowych poradników dla przedsiębiorców radzi, aby … rozejrzeć się wokół siebie. 

„Nie mam żadnych pomysłów! Wow, to niesamowite, że żyjesz w idealnej utopii, gdzie nie ma żadnych problemów, żadnych wadliwych produktów, żadnych niedogodności, żadnych złych doświadczeń z obsługą klienta; nie życie jest po prostu idealne” – ironizuje MJ deMarco. I radzi: „Zastanów się: co Cię irytuje? Rozwiąż to, bądź lepszy!” 

To dobra rada: sprawdź, co uwiera Ciebie lub Twoich znajomych, znajdź sposób, żeby to wyeliminować. Nie trzeba wymyślać koła, aby zarobić pieniądze. Czasem wystarczy zrobić coś lepiej niż konkurenci.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Najlepsze pomysły na własny biznes – 20 propozycji

Oto pomysł na własny biznes, który możesz zacząć już dzisiaj, bez wychodzenia z domu i w większości przypadków bez inwestowania więcej niż kilkaset złotych na start.

  1. Szkolenia online: prowadzenie kursów online z tematyki, w której jesteś mocny/mocna, np. kursy językowe, programowania, szycia itp.
  2. Tworzenie i sprzedaż ręcznie robionych produktów: np. biżuterii, dekoracji do domu, mydła czy świec, a następnie ich sprzedaż na platformach takich jak Etsy.
  3. Opieka nad zwierzętami podczas nieobecności właścicieli.
  4. Wynajem i sprzedaż sprzętu do domowego fitnessu: hantli, mat do ćwiczeń czy rowerków treningowych dla osób ćwiczących w domu.
  5. Pomoc online przy planowaniu i realizacji wydarzeń rodzinnych, np. urodzin, baby shower, chrzcin.
  6. Tworzenie i sprzedaż pamiątek i upominków związanych z Twoją miejscowością lub regionem.
  7. Pisanie artykułów, tworzenie treści do blogów, mediów społecznościowych lub na strony internetowe dla firm.
  8. Organizacja kursów zdalnych dla seniorów, np. nauki obsługi komputera, korzystania z mediów społecznościowych czy szkoleń językowych.
  9. Usługi korepetytorskie online z np. matematyki, języków obcych czy gry na instrumentach.
  10. Fotografowanie nieruchomości: wykonywanie wysokiej jakości zdjęć domów, mieszkań i działek na potrzeby agencji nieruchomości lub właścicieli chcących sprzedać, lub wynająć swoje nieruchomości.
  11. Wynajem pokoi/mieszkań na Airbnb.
  12. Hodowla pieczarek lub boczniaków do użytku domowego, lub sprzedaży lokalnej.
  13. Produkcja i sprzedaż ekologicznych kosmetyków domowej roboty: mydeł, kremy, balsamy i inne produkty do pielęgnacji ciała z naturalnych produktów.
  14. Usługi coachingowe z np. rozwoju osobistego, zdrowia i fitness lub zarządzania czasem.
  15. Tworzenie i sprzedaż e-booków na temat własnych zainteresowań lub posiadanych umiejętności.
  16. Usługi projektowania graficznego logo, ulotek, banerów reklamowych.
  17. Usługi opieki nad dziećmi online: organizowanie interaktywnych zajęć online obejmujących edukację, zabawę i rozwój różnych umiejętności.
  18. Wynajem i sprzedaż urządzeń do monitorowania i poprawy jakości snu.
  19. Pieczenie ciast na zamówienie.
  20. Serwis i naprawa rowerów dla lokalnej społeczności. 

Oczywiście to tylko garść podstawowych przykładów, które mogą Cię zainspirować. Najważniejsza jest wartość, jaką oferujesz: w czym możesz być lepszy od konkurencji i czy Twój towar wyróżnia się spośród innych.

Jak zacząć własny biznes w domu?

Zacznij od przemyślenia, jaką wartość możesz zaoferować. Oto 13 praktycznych wskazówek, które pomogą Ci na starcie: 

  1. Zidentyfikuj swoje pasje i umiejętności – zastanów się, co lubisz robić w wolnym czasie i jakie umiejętności posiadasz. Czasami najlepszy pomysł na biznes wynika z czegoś, co sprawia Ci przyjemność i co potrafisz robić dobrze. Jednak pamiętaj, że zamienić pasję w biznes jest często bardzo trudno. Rozważ, czy znajdziesz klientów na swój towar lub usługę (i czy nie będziesz miał zbyt wielu silnych rywali).
  2. Obserwuj trendy – śledź aktualne trendy i zwracaj uwagę na zmieniające się potrzeby i preferencje swoich potencjalnych klientów. Często nowy biznes to odpowiedź na zapotrzebowanie rynku. Wykorzystaj narzędzia takie jak Google Trends czy mniej znany, a znakomity serwis meetglimpse.com.
  3. Rozważ potrzeby swoich sąsiadów, znajomych czy mieszkańców miejscowości – zbadaj jakich usług lub produktów potrzebują. Czasami istnieje nisza, która jeszcze nie została w pełni zaspokojona lub ludzie są gotowi zapłacić dostawcy, który lepiej zaspokoi ich potrzeby.
  4. Rozwiązuj problemy – zawsze stawiaj na pierwszym miejscu realne potrzeby potencjalnych klientów, a nie swoje wyobrażenia. Rozejrzyj się: co jest kłopotliwe w codziennym życiu i czy istnieje sposób, aby to zmienić?
  5. Analizuj konkurencję – weź pod lupę, co robią inni w Twojej branży lub w podobnych branżach. Możesz znaleźć sposób na ulepszenie ich propozycji lub dojść do wniosku, że tort do podziału jest zbyt mały.
  6. Wykorzystaj swoje doświadczenie zawodowe – być może teraz, to ktoś inny zarabia na Twoich umiejętnościach. Np. pracujesz w zakładzie fryzjerskim i czujesz, że to dobry moment, aby rozpocząć własną działalność, bo masz już dużą wiedzę, umiejętności i doświadczenie.
  7. Badaj internet – sieć to miejsce pełne inspiracji i pomysłów na biznes. Zainwestuj trochę czasu w przejrzenie blogów, forów dyskusyjnych i wpisów na mediach społecznościowych.
  8. Rozważ wejście w e-commerce – zakupy online to przyszłość handlu, już teraz coraz więcej osób (nie tylko młodych) woli kupować w e-sklepach niż w punktach stacjonarnych. Rozważ stworzenie sklepu internetowego lub sprzedaż produktów za pośrednictwem platform e-commerce (np. Allegro).
  9. Skup się na rozwiązaniach online – wiele biznesów można prowadzić online i w ten sposób zminimalizować koszty działalności i zapewnić teoretycznie nieograniczone zasięgi. Rozważ otwarcie kanału na YouTube, podcastu, sklepu internetowego lub oferowanie swoich usług online.
  10. Testuj pomysły – przygotuj MVP (minimum viable product), czyli produkt we wczesnej fazie rozwoju, który jednocześnie możesz zaproponować klientom. Dzięki MVP przekonasz się, czy jest zapotrzebowanie na Twój produkt/usługę, a jednocześnie nie poświęcisz mnóstwa czasu, energii i pieniędzy na stworzenie oferty, która nikogo nie interesuje.
  11. Rozważ współpracę z innymi – nie bój się działać z innymi osobami lub firmami.
  12. Bądź elastyczny – miej oczy szeroko otwarte i zbieraj informacje zwrotne od klientów. Są bezcenne! Czasami nawet drobne zmiany mogą sprawić, że Twój biznes będzie bardziej konkurencyjny i atrakcyjny.
  13. Zacznij od małych kroków – nie musisz od razu zbudować drugiego Facebooka. Być może wystarczy, jak zaczniesz sprzedawać własnoręcznie wykonane przedmioty (nawet tak proste, jak szablony w PDF do druku) na Etsy lub przygotujesz kolorowanki (przy użyciu Midjourney lub innej aplikacji wykorzystującej generatywną AI zajmuje to niemal chwilę). Małe sukcesy dadzą się motywację do kolejnych działań. Najważniejsze, to zacząć, zdobywać doświadczenie i budowanie pewności siebie. 

Pamiętaj, że w Polsce istnieje możliwość prowadzenia działalności nierejestrowanej zwanej też biznesem na próbę. Co to znaczy?

Możesz sprzedawać usługi lub towary bez rejestrowania działalności gospodarczej w CEIDG jeżeli limit Twoich przychodów nie przekroczy miesięcznie 3181,50 zł lub 3225 zł od lipca 2024 r. (75% minimalnego wynagrodzenia za pracę). Taka działalność jest też zwolniona ze składek na ZUS. Korzyść? Bez dodatkowych kosztów przetestujesz swój  pomysł i ewentualnie dostosujesz ofertę na podstawie pozyskanych opinii klientów.

Co jest ważne w prowadzeniu biznesu z domu?

Masz już garść wskazówek, od czego zacząć własny biznes w domu. Jednak nim postawisz pierwszy krok, przemyśl jaki system chcesz użyć. Wspomniany już MJ deMarco podkreśla, że system jest ważniejszy niż wysiłek, dyscyplina i determinacja. 

Czym jest system? To sposób, w jaki działasz i narzędzia, które wykorzystujesz. MJ deMarco porównuje system z pojazdem. Wyobraź sobie, radzi, że posadzisz Usaina Bolta na rowerku trójkołowym i wystartujesz z nim w zawodach biegackich. Z pewnością wygrasz, choć to światowy rekordzista w sprincie na 100 i 200 metrów. Dlaczego? Bo słaby system (rowerek) marginalizuje wysiłek wybitnego olimpijczyka. 

„Ostatecznie to system określa, w jaki sposób Twój wysiłek, motywacja i dyscyplina przełożą się na dynamikę biznesu lub jej brak”  – podkreśla autor „Fastlane milionera”. 

Otwarcie małego sklepiku na targowisku może być gorszym systemem niż otwarcie sklepu online. Na targ zajrzy kilkaset osób tygodniowo, a internet daje Ci dostęp do nieograniczonej liczby klientów z całego świata. 

Inaczej mówiąc, zastanów się, czy system, który wybrałeś/wybrałaś, daje Ci dźwignię, która szybko zwiększy dochody i wzmacnia energię, czas i pieniądze, które zainwestujesz w swoje przedsięwzięcie.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Kiedy należy dostarczyć ZUS IMIR pracownikowi?

0
zus imir

ZUS IMIR to dawny druk RMUA, który pracodawca musi przekazać osobom, które zatrudnia. Ma do wyboru dwa terminy, jednak nie może zapomnieć o tym obowiązku.

ZUS IMIR – miesięczna i roczna informacja dla osoby ubezpieczonej

ZUS IMIR to dokument, który pracodawca przekazuje pracownikowi, zawiera podsumowanie należne i opłacone składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Druk ZUS IMIR obowiązuje od 2019 roku, zastępując wcześniejszy druk RMUA.

Informacja ZUS IMIR zawiera:

  • numer identyfikacyjny ubezpieczonego (PESEL);
  • imię i nazwisko;
  • wymiar czasu pracy;
  • zestawienie należnych składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe), które zawierają tytuł ubezpieczenia, podstawę wymiaru składek, kwotę składek w podziale na należną od ubezpieczonego i płatnika składek oraz innych źródeł finansowania;
  • informacje o wypłaconych zasiłkach oraz wynagrodzeniach z tytułu niezdolności do pracy;
  • dane dotyczące wypłaconego przychodu, niezbędne do ustalenia podstawy wymiaru emerytury lub renty;
  • podpis płatnika składek i podpis osoby ubezpieczonej.

Dzięki ZUS IMIR pracownik może zweryfikować informacje o swoich ubezpieczeniach.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Czy ZUS IMIR jest obowiązkowy?

Tak, ZUS IMIR jest dokumentem obowiązkowym. Pracodawca, który jest płatnikiem składek, ma obowiązek przekazywania swoim pracownikom informacji o odprowadzonych składkach na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Informacje te mogą być przedstawione w formie comiesięcznych raportów lub rocznego podsumowania. Miesięczne raporty przedstawiane są jako np. paski płacowe, a w podsumowaniach wyróżnia się informacje za każdy miesiąc.

Informacja ZUS IMIR może być przekazana w formie pisemnej lub elektronicznej, o ile spełnia wymogi ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Termin przekazania informacji ZUS IMIR

Jeśli pracodawca nie informował pracowników co miesiąc, musi dostarczyć im roczną informację ZUS IMIR do ostatniego dnia lutego roku następnego. W przypadku, gdy ostatni dzień lutego przypada w dniu wolnym od pracy, termin automatycznie zostaje przeniesiony na następny, pierwszy dzień roboczy.

Płatnik składek nie musi sporządzać ZUS IMIR, jeśli co miesiąc informował ubezpieczonego o składkach, chyba że ubezpieczony zażąda rocznej informacji.

Jak wygenerować ZUS IMIR z płatnika?

Pracodawca może wygenerować ZUS IMIR korzystając z aplikacji ePłatnik. Warunkiem jest zarejestrowanie profilu na PUE z dostępem do ePłatnika. Dostęp do programu jest bezpłatny. Warto pamiętać, że przy jego użyciu można również tworzyć, weryfikować i wysłać do ZUS różne dokumenty ubezpieczeniowe.

Do skorzystania z ePłatnika potrzebny jest certyfikat kwalifikowany lub login i hasło do profilu zaufanego ePUAP.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Jak wzrośnie płaca minimalna w 2024 roku?
  2. Ile wyniosą składki ZUS w 2024 roku?
  3. Ile wynosi ryczałt na pracę zdalną dla pracownika? Jak go wyliczyć?
  4. Doba pracownicza – jak ją liczyć? Czym skutkuje naruszenie doby pracowniczej? Jak ma się do tego ruchomy czas pracy i nadgodziny?
  5. Wymiar czasu pracy 2024  

ZUS IMIR jak wydrukować z Płatnika

Aby przejrzeć i/lub wydrukować raport trzeba wybrać pozycję na liście i wybrać przycisk 'Podgląd’, lub 'Drukuj’. Plik zostanie wygenerowany w formacie PDF. ePłatnik umożliwia grupowe drukowanie raportów.

ZUS IMIR a PIT-37

ZUS IMIR i PIT-37 to dwa różne dokumenty, które mają odmienne cele i są składane w różnych celach:

  • ZUS IMIR jest rocznym zestawieniem informacji o składkach na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, które płatnik składek (pracodawca) przekazuje ubezpieczonym (pracownikom). Jest to potwierdzenie odprowadzonych składek i zawiera szczegółowe dane (numery identyfikacyjne ubezpieczonego, wymiar czasu pracy, zestawienie należnych składek na poszczególne ubezpieczenia, informacje o wypłaconych zasiłkach oraz wynagrodzeniach z tytułu niezdolności do pracy);
  • PIT-37 to zeznanie podatkowe, w którym osoba fizyczna rozlicza się z uzyskanych dochodów za dany rok podatkowy. Do zeznania mogą być dołączone różne załączniki, takie jak PIT/D, PIT/O, PIT-2K oraz certyfikat rezydencji. PIT-37 składa osoba fizyczna, która osiągała m.in. przychody z pracy, emerytur, umów zlecenie i umów o dzieło i nie prowadzi działalności gospodarczej.

ZUS IMIR i PIT-37 łączy to, że oba dokumenty są obowiązkowe i muszą być składane oddzielnie w wyznaczonych terminach.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.