Strona główna Blog Strona 17

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

0
czynny żal wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj i poznaj najważniejsze informacje.

Czynny żal pozwala uniknąć odpowiedzialności, jeśli nie przedsiębiorca dopuścił się nieprzepisowego zachowania np. w stosunku do urzędu skarbowego. Żeby jednak czynny żal był skuteczny, musi spełnić odpowiednie warunki.

Pobierz wzór czynnego żalu tutaj.

Treść czynnego żalu

________________________

(Miejscowość, data)

Dane podatnika:

_______________________
________________________
________________________
________________________

Dane organu:

________________________
________________________
________________________
________________________

CZYNNY ŻAL
(zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego)


Na podstawie art. 16 § 1 ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy
(tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r., poz. 186 z późn. zm.) zawiadamiam o tym, że popełniłem
czyn zabroniony w postaci
_______________________________________________________________________________________.

Czyn zabroniony popełniłem w wyniku _________________________________________________.

Przy popełnieniu czyny zabronionego nie współdziałałem z żadną osobą/współdziałałem
z ___________________________________________.

Jednocześnie zawiadamiam, że razem z ze złożeniem tego dokumentu uregulowałem
zaległość razem z odsetkami.

________________________

(podpis)

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Co to jest czynny żal?

Definicja czynnego żalu zawarta jest w art. 16 kodeksu karnego skarbowego. Opiera się ona na założeniu, że jeśli popełniający przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe zawiadomi o tym organ powołany do ściągania takich nieprawidłowości, to nie będzie ponosił za to wykroczenie lub odpowiedzialność kary.

Najlepszy program księgowy na rynku – sprawdź!

Co zrobić, żeby czynny żal był skuteczny?

Żeby można było skorzystać z czynnego żalu, sytuacji musi spełniać cztery warunki. Co istotne muszą one zajść łącznie.

1. Popełnienie wykroczenia lub przestępstwa skarbowego

Pierwszym z warunków jest to, że czynny żal odnosi się do sytuacji, gdy przedsiębiorca popełnił już wykroczenie lub przestępstwo. Nie możesz go złożyć „na zapas”, zanim popełnisz niedozwolony czyn.

2. Zawiadomienie urzędu skarbowego

Warunkiem numer dwa jest obowiązek zawiadomienia odpowiedniego organu. Najczęściej będzie to urząd skarbowy lub inspektor kontroli skarbowej. Warto wiedzieć, że może to być też straż graniczna, ABW, CBA i inne podobne temu organy. Warto wiedzieć, że ważne jest samo złożenie takiego czynnego żalu. To, że wniosek przekażesz do niewłaściwego organu, nie powoduje, że będzie nieskuteczny.

Sprawdź nasz program do małej księgowości i przekonaj się, dlaczego zaufało nam ponad 70 tysięcy przedsiębiorców!

3. Co napisać w czynnym żalu – wymagania

Trzecim warunkiem jest to, że ujawnisz istotne okoliczności, w których popełniłeś wykroczenie lub przestępstwo. Jeśli ich nie podamy, ten warunek nie będzie spełniony, a co za tym idzie, czynny żal nie będzie skuteczny.

4. Termin czynnego żalu – kiedy należy go złożyć?

Czwartym warunkiem jest odpowiedni termin złożenia czynnego żalu. Żeby można było z niego skorzystać, czynny żal trzeba złożyć, zanim organ ścigania dowie się o tym, że popełniliśmy czyn zabroniony. Chodzi o to, by zrobić to, zanim organ ścigania będzie posiadać „wyraźnie udokumentowanej wiadomości o tym, że popełniliśmy wykroczenie skarbowe” albo zanim rozpoczną się czynności kontrolne.

Regularnie publikujemy na tematy związane z zaległościami podatkowymi i rozliczaniem podatku. Chcesz regularnie dostawać najważniejsze informacje na ten temat wprost do swojej skrzynki odbiorczej? Zapisz się do naszego newslettera!

Kiedy czynny żal nie będzie skuteczny?

Żeby czynny żal był skuteczny, trzeba od razu uregulować wszelkie należności, które wcześniej nie zostały opłacone. Jeśli więc złożymy czynny żal, ale nie uregulujemy płatności, to nie będzie on skutecznie złożony i urząd i tak może na nas nałożyć karę.

Czynny żal nie będzie skuteczny także jeśli nie ujawnisz istotnych okoliczności, w których popełniłeś wykroczenie lub przestępstwo, albo jeśli złożysz go dopiero po tym, jak rozpoczną się czynności kontrolne.

Najlepszy program  dla biur rachunkowych – sprawdź, dlaczego warto nam zaufać!

Kiedy złożyć czynny żal? Przykład

Przykładową sytuacją, w której powinniśmy złożyć czynny żal, jest ta, gdy zapomnimy o złożeniu deklaracji PCC-3. Powinniśmy ją złożyć w ciągu 14 dni od zawarcia m.in. umowy sprzedaży samochodu, bo w przeciwnym przypadku czeka nas kara w wysokości nawet 70 tysięcy złotych. Żeby jej zapobiec, należy złożyć czynny żal.

Jak złożyć czynny żal?

Czynny żal może być przygotowany na piśmie, a także ustnie do protokołu.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

    1. Czy czynny żal dotyczy podatków gminnych?
    2. Kontrola skarbowa – jak się do niej przygotować?
    3. Kontrola urzędu skarbowego po zamknięciu działalności gospodarczej
    4. Co grozi za niezapłacony podatek? 
    5. Umorzenie zaległości podatkowej wniosek

Elektroniczny czynny żal

Możliwe jest złożenie czynnego żalu w formie elektronicznej przez portal podatkowy.

Czynny żal do urzędu skarbowego – podsumowanie

Mówiąc wprost, czynny żal jest przyznaniem się do tego, że dopuściliśmy się wykroczenia lub przestępstwa skarbowego. W dodatku musi być to przyznanie się złożone w urzędzie, zanim ten sam zacznie nas kontrolować. Czynny żal można np. złożyć, jeśli pomyliliśmy się w zeznaniu podatkowym albo gdy sami zauważyliśmy błąd w księgach rachunkowych.

Program dla biur rachunkowych + dostęp do serwisu PRO.RP.PL – sprawdź!

Często zadawane pytania – czynny żal

Na czym polega czynny żal?

Czynny żal polega na złożeniu do urzędu skarbowego zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa albo wykroczenia skarbowego. 

Jak uzasadnić czynny żal?

Uzasadnieniem czynnego żalu może być np. to, że nie byliście świadomi pewnego obowiązku, albo o nim zapomnieliście, a nie celowo dokonaliście przestępstwa. 

Jak można złożyć czynny żal?

Czynny żal można złożyć, zanosząc pismo do urzędu skarbowego, wysyłając je pocztą albo przez stronę e-Urzędu Skarbowego

Jak złożyć elektroniczny czynny żal?

Żeby złożyć elektroniczny czynny żal, wejdź na stronę e-Urzędu Skarbowego i zaloguj się (np. za pomocą Profilu Zaufanego, bankowości elektronicznej lub mObywatela). Następnie w bocznym menu wybierz „Dokumenty” > „Złóż dokument”. W wyszukiwarce wpisz „czynny żal” i kliknij enter lub symbol lupy. Kliknij wyświetlony wynik i uzupełnij formularz zgodnie z instrukcją. 

Przed czym chroni czynny żal?

Czynny żal pozwala uniknąć kary za przestępstwa skarbowe, o ile zostanie złożony przed rozpoczęciem postępowania. 

Czy warto składać czynny żal?

Czynny żal warto złożyć, jeśli przeciwko Tobie nie toczy się postępowanie karnoskarbowe, a opłaciłeś już zaległe zobowiązania/dopełniłeś zaniedbanych obowiązków.

Jak skutecznie złożyć czynny żal?

Aby skutecznie złożyć czynny żal:

  1. Opłać wszelkie należności lub dopełnij obowiązków.
  2. W czynnym żalu opisz okoliczności, w jakich popełniłeś wykroczenie lub przestępstwo.
  3. Złóż czynny żal, zanim urząd rozpocznie postępowanie w Twojej sprawie.

Kiedy trzeba złożyć czynny żal?

Czynny żal należy złożyć po tym, jak spłacisz zaległości lub dopełnisz zaniedbanego obowiązku skarbowego, ale przed tym, jak urząd zacznie postępowanie w Twojej sprawie. 

Jaki powód podać w czynnym żalu?

W czynnym żalu podaj powód, ze względu na który nie dopełniłeś swojego obowiązku podatkowego. Może to być na przykład:

  • trudna sytuacja firmy, 
  • nieświadomość popełnienia przestępstwa, 
  • przeoczenie prowadzące do niedotrzymania terminu.

Czy zawsze czynny żal chroni przed karą?

Czynny żal nie zawsze uchroni przed karą. Jeśli nie uregulujesz wszystkich zaległości przed jego złożeniem, urząd i tak Cię ukarze. Ponadto, jeśli toczy się już w Twojej sprawie postępowanie, czynny żal również nie będzie skuteczny. 

Są również przypadki, w których czynny żal NIGDY nie uchroni przed karą. Jest tak w przypadku osób:

  • kierujących wykonaniem ujawnionego czynu zabronionego;
  • tych, którzy wykorzystując uzależnienie od siebie innej osoby, polecili jej wykonanie ujawnionego czynu zabronionego;
  • organizatorów lub kierujących zorganizowanymi grupami przestępczymi (chyba że czynny żal złożą wraz z nim wszyscy członkowie grupy);
  • nakłaniających inną osobę do popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego w celu skierowania przeciwko niej postępowania o ten czyn zabroniony.

Kiedy czynny żal nie jest skuteczny?

Czynny żal nie będzie skuteczny jeśli:

  • nie opłaciłeś zaległości, w których sprawie składasz czynny żal;
  • nie dopełniłeś zaniedbanych obowiązków, w których sprawie składasz czynny żal;
  • w Twojej sprawie urząd rozpoczął już postępowanie.

Kto powinien podpisać czynny żal?

Czynny żal powinien podpisać podatnik, którego spraw on dotyczy, lub jego pełnomocnik. 

Czy główny księgowy może podpisać czynny żal?

Nie, czynny żal powinien zostać podpisany przez podatnika lub jego pełnomocnika. Jeśli główny księgowy nie jest pełnomocnikiem osoby, która popełniła wykroczenie/przestępstwo nie może tego zrobić.

Kto rozpatruje czynny żal?

Czynny żal rozpatruje naczelnik urzędu skarbowego lub celno-skarbowego (w zależności od tego, jakie wykroczenie/przestępstwo zostało popełnione).

Czy czynny żal można podpisać podpisem kwalifikowanym?

Tak, czynny żal składany elektronicznie można podpisać podpisem kwalifikowanym lub zaufanym. 

Czy pełnomocnik może podpisać czynny żal?

Tak, pełnomocnik może podpisać czynny żal.

Co pierwsze czynny żal czy deklaracja?

Jeśli składasz czynny żal po tym, jak nie dostarczyłeś na czas wymaganej deklaracji, najpierw dostarczasz deklarację. Dopiero po dopełnieniu zaniedbanego obowiązku składasz czynny żal.

Do kogo składamy czynny żal?

Czynny żal składasz do naczelnika urzędu skarbowego lub celno skarbowego. 

Czy czynny żal można wysłać mailem?

Nie, czynnego żalu nie wyślesz mailem. Możesz jednak złożyć go elektronicznie przez stronę Urzędu Skarbowego. O tym, jak to zrobić przeczytasz w poprzedniej części artykułu.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Jak użyć certyfikatu kwalifikowanego? Instrukcja krok po kroku składania podpisu lub pieczęci elektronicznej w aplikacji SecureDoc

0
jak użyć certyfikatu kwalifikowanego

Używanie certyfikatu kwalifikowanego dla podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej nie jest skomplikowane. Jednak przed jej pierwszym użyciem warto przyswoić sobie kilka zasad i zapoznać ze sposobem jej działania. Dlatego przedstawiamy szczegółową instrukcję krok po kroku jak podpisać dokument certyfikatem kwalifikowanym.

Uwaga! Czasem dla ułatwienia w artykule będziemy odnosić się do procesu używania certyfikatu kwalifikowanego jako „składanie podpisu”. Jeśli składasz pieczęć, cały proces będzie wyglądał tak samo. W odpowiednim momencie, gdy w programie otworzy się okienko wyboru certyfikatu, po prostu wybierzesz swoją pieczęć. 

Jak podpisać dokument podpisem elektronicznym? Jak przybić pieczęć?

W pierwszej kolejności podłącz urządzenie z kartą kryptograficzną do komputera i otwórz aplikację SecureDoc. Pamiętaj, że bez podłączonej karty kryptograficznej nie skorzystasz ze swojego podpisu/pieczęci.

Czy wiesz że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Wybierz parametry podpisu lub pieczęci

W menu górnym wybierz zakładkę „Podpisywanie”. 

Pierwsze co musisz określić, to format podpisu. Do wyboru masz:

  • PadES – obsługuje tylko pliki w formacie PDF;
  • XAdES – obsługuje wszystkie formaty plików.

W kolejnym kroku wybierzesz wariant podpisu. Decydujesz tutaj, czy do certyfikatu chcesz dodać znacznik czasu, który zagwarantuje nie tylko, że plik nie został zmieniony, ale także pozwoli zweryfikować, o której godzinie został złożony podpis lub pieczęć.

  • warianty z określeniem „BES” nie zawierają znacznika czasu,
  • warianty w formacie „T” mają znacznik czasu.

Następnie określ typ podpisu:

  • zewnętrzny – zapisywany w formacie XAdES. Podpis w tym formacie zostanie zapisany w odrębnym pliku, w tym samym formacie, w którym znajduje się plik źródłowy. Wybierając podpis zewnętrzny, należy pamiętać, by nie przenosić pliku źródłowego do innego folderu, ani w żaden sposób go edytować. Ważne jest też, by oba pliki nazywały się tak samo. Jeśli edytujesz nazwę pliku źródłowego, na taką samą zmień nazwę pliku podpisu.
  • wewnętrzny – zapisywany w formacie XAdES. Dokument po podpisaniu tym podpisem będzie zawierał zarówno oryginalną treść jak i poświadczenie podpisu.
  • otoczony – dotyczy wyłącznie plików w formacie XML. Zapisze się jako jeden plik.

W trzeciej linii („Funkcja skrótu”) wybierasz typ zabezpieczenia kryptograficznego. Im większa liczba przy „SHA”, wyższy stopień bezpieczeństwa.

Ostatni parametr, „Rodzaj zobowiązania”, jest nieobowiązkowy. Możesz tutaj określić cel złożenia podpisu, jako dodatkową informację dla odbiorcy dokumentu. Masz do wyboru:

  • dowód pochodzenia,
  • potwierdzenie odbioru,
  • dowód nadawcy,
  • dowód odbiorcy,
  • formalne potwierdzenie,
  • potwierdzenie utworzenia.
Chcesz dostawać regularne dawki wiedzy na temat usług zaufania takich jak pieczęć i podpis elektroniczny? Zapisz się do naszego newslettera!

Wybierz plik do podpisania lub przybicia pieczęci

Po prawej stronie okna w zakładce „Podpisywanie” zobaczysz element „Dane”. Wciśnij „Dodaj plik” i wybierz wszystkie pliki, które chcesz podpisać.

Następnie kliknij „Podpisz pliki”. W ten sposób złożysz certyfikat kwalifikowany na WSZYSTKICH wybranych wcześniej plikach.

Wybór certyfikatu

Po tym jak klikniesz „Podpisz pliki” otworzy się okno wyboru. Aby wybrać certyfikat:

  1. Przejdź do zakładki „Urządzenie kryptograficzne”.
  2. Wybierz odpowiedni certyfikat.
  3. Kliknij OK.

Wybrany certyfikat trzeba będzie potwierdzić. W następnym kroku otworzy się okienko, w którym będziesz musiał wpisać kod PIN przypisany do Twojego certyfikatu. 

Jeśli wprowadzony PIN będzie prawidłowy, wybrany przez Ciebie dokument zostanie podpisany.

Możesz upewnić się, że dokument został prawidłowo podpisany podpisem elektronicznym otwierając listę plików wgranych do aplikacji SecureDoc. Poza lokalizacją pliku znajdziesz tam okienko status. Pliki oznaczone zieloną stalówką i opisane jako „Podpisane” zostały – można się domyślić – z powodzeniem opatrzone certyfikatem.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Pieczęć elektroniczna – jak wygląda dokument potwierdzony pieczęcią elektroniczną? Po czym poznać, że ją zawiera? 
  2. Pieczęć elektroniczna – cena. Ile kosztuje pieczęć elektroniczna? 
  3. Pieczęć elektroniczna a podpis elektroniczny – najważniejsze różnice. Co wybrać? 
  4. Dokument z pieczęcią elektroniczną. Skąd wiadomo, że jest wiarygodny? 
  5. Czy pieczęć elektroniczną można unieważnić? 

Składanie podpisu lub pieczęci na już podpisanym pliku

Być może na danym pliku podpisujesz się jako kolejna osoba, może wcześniej została na nim złożona pieczęć elektroniczna. Jak podpisać się w takim przypadku? 

Proces ten przebiega dokładnie tak samo jak w przypadku składania pierwszego podpisu w pliku. Jedyna różnica polega na tym, że program wyświetli informację, że w danym pliku znajduje się już podpis. 

Należy wówczas kliknąć „Dodaj podpis”.

Skąd wziąć pieczęć elektroniczną?

Pieczęć elektroniczną w najniższej cenie kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Dzięki niej oznaczaczysz firmowe dokumenty, zagwarantujesz bezpieczeństwo korespondencji zewnętrznej, a nawet potwierdzisz ustalenia umowy. Kliknij tutaj, aby skorzystać z okazji.

PIT/ZG – rozliczenie dochodów zagranicznych w załączniku do PIT

0
pi zg

Rozliczenie PIT może okazać się bardziej skomplikowane, jeśli podatnik uzyskał dochody z zagranicy. W takich sytuacjach konieczne jest wypełnienie dodatkowego formularza – załącznika PIT/ZG. Wyjaśniamy, kto musi złożyć PIT/ZG, jakie informacje w nim zawrzeć oraz jak zrobić to prawidłowo.

Kiedy wypełnia się załącznik PIT/ZG?

Załącznik PIT/ZG składają osoby, które uzyskały przychody za granicą w danym roku podatkowym. Dołącza się go do zeznań PIT-36, PIT-36L, PIT-38, PIT-39 (deklaracja PIT-37 z PIT/ZG jest zastępowana przez PIT-36). 

PIT/ZG składa się odrębnie dla każdego państwa, w którym uzyskano dochód. Jeżeli podatnik uzyskiwał przychody w różnych krajach, to do każdego kraju wypełnia odrębny druk załącznika.

Należy pamiętać, że termin składania deklaracji z załącznikiem PIT/ZG za 2023 upływa 30 kwietnia 2024 roku.

Uwaga! Jeżeli całość przychodów podlega zwolnieniu z opodatkowania na terytorium Rzeczypospolitej, a podatnik nie uzyskał w Polsce dodatkowych przychodów, to nie ma obowiązku składać deklaracji podatkowej ani załącznika PIT-ZG.

Czy wiesz, że…?

swoje dochody możesz kontrolować dzięki Małej Księgowości. Niezależnie od wybranej formy opodatkowania, zawsze będziesz na bieżąco ze swoimi finansami i łatwo obliczysz należny podatek.

Jak obliczyć dochody z zagranicy w PIT/ZG?

Obliczanie dochodów z zagranicy w załączniku PIT/ZG wymaga:

  1. Określenia rezydencji podatkowej – polski rezydent musi rozliczyć w RP wszystkie dochody, w tym te osiągnięte za granicą. Polskim rezydentem podatkowym jest podmiot, który ma w Rzeczypospolitej miejsce zamieszkania (posiada na terytorium RP centrum interesów osobistych lub gospodarczych czyli ośrodek interesów życiowych lub przebywa na terytorium RP dłużej niż 183 dni w roku podatkowym). Nierezydenci rozliczają z polską skarbówką tylko zarobki uzyskanie z terytorium RP (z uwzględnieniem umów międzynarodowych mających na celu unikanie podwójnego opodatkowania).
  2. Określenia metody opodatkowania – w zależności od kraju, z którego pochodzą dochody, oraz umów międzynarodowych, podatnik stosuje:
  • metodę zwolnienia z progresją: dochody zagraniczne są zwolnione z opodatkowania w Polsce, ale są brane pod uwagę przy ustalaniu stawki podatkowej dla pozostałych dochodów.
  • metodę odliczenia proporcjonalnego: od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu za granicą (nie więcej niż część podatku proporcjonalnie przypisana do dochodu zagranicznego).
  1. Wypełnienia załącznika PIT/ZG, oddzielnie za każdy kraj, z którego uzyskano dochody. W załączniku należy wykazać wszystkie przychody z danego kraju, niezależnie od ich źródła (np. praca, działalność gospodarcza, prawa autorskie).
  2. Obliczenia podatku, po uwzględnieniu ulgi i odliczenia (m.in. ulgę na dziecko, ulgę na internet, wpłaty na IKZE, ulgę rehabilitacyjną). W przypadku metody proporcjonalnego odliczenia, trzeba obliczyć, jaka część polskiego podatku przypada na dochody zagraniczne i odliczyć od niej podatek zapłacony za granicą. W PIT/ZG nie wykazuje się ulgi abolicyjnej (należy to zrobić w PIT/0).
  3. Złożenia deklaracji wraz z załącznikiem PIT/ZG, np. poprzez usługę Twój e-PIT.

Załącznik PIT-ZG składa się odrębnie dla każdego małżonka, nawet przy wspólnym rozliczeniu podatkowym.

Kto musi złożyć PIT/ZG?

Załącznik PIT/ZG muszą złożyć osoby, które uzyskały przychody za granicą. Dotyczy to osób np. wyjeżdżających sezonowo do pracy, wykonujących pozarolniczą działalność gospodarczą oraz podatników, którzy mieszkają w Polsce i otrzymują wynagrodzenie z zagranicy z tytułu najmu lub dzierżawy, praw autorskich, papierów wartościowych, emerytur i stypendiów.

Obowiązek złożenia załącznika PIT/ZG nie dotyczy osób, których całość przychodów podlega zwolnieniu z opodatkowania na terytorium RP i nie uzyskały w Polsce dodatkowych przychodów. Uzyskanie przychodów w Polsce oznacza, że podatnik musi złożyć deklarację wraz z załącznikiem PIT/ZG.

Jaki kurs euro do PIT/ZG?

Dochody z zagranicy należy wpisać w PIT po przeliczeniu ich na złote. Pod uwagę brany jest średni kurs euro (albo innej obcej waluty) ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, jaki był aktualny ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wypłaty.

Regularnie publikujemy na temat rozliczania podatku dochodowego. Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najważniejszych informacji.

Kiedy składać PIT/ZG do PIT-38?

Deklarację podatkową z PIT/ZG należy złożyć do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, którego dotyczy rozliczenie. Jeśli ostatni dzień kwietnia przypada na dzień ustawowo wolny od pracy lub w sobotę, termin składania deklaracji przesuwa się na następny dzień roboczy.

Czy można złożyć PIT/ZG przez internet?

Załącznik PIT/ZG można złożyć w formie elektronicznej korzystając z e-Deklaracja lub usługi Twój e-PIT, która jest dostępna w serwisie e-Urząd Skarbowy. Dostępne są również komercyjne programy do rozliczenia deklaracji podatkowych.

Do usługi Twój e-PIT należy zalogować się przy użyciu profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej. Można również użyć aplikacji mObywatel lub danych podatkowych. Wypełniając interaktywny formularz, należy wybrać załącznik PIT/ZG. Podatnik podpisuje zeznanie elektroniczne za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub danych autoryzujących (bezpłatny podpis elektroniczny).

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Kiedy następuje automatyczne rozliczenie PIT? Kto musi samodzielnie złożyć zeznanie podatkowe?
  2. Co to jest rezydencja podatkowa. Jak działa rezydencja podatkowa?
  3. Na czym polegają umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?
  4. Co można odliczyć w PIT 2023?
  5. Roczne rozliczenie PIT za 2023 w 2024 roku – sprawdź jak zrobić rozliczenie podatku dochodowego online

Kontroluj swoje dochody z Małą Księgowością

W programie księgowym Mała Księgowość Rzeczpospolitej możesz wystawiać faktury i dokumenty JPK, prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów i kontrolować ponoszone koszty. Znajdziesz w nim wszystkie funkcje niezbędne do płynnego prowadzenia księgowości firmy, niezależnie od tego, czy rozliczasz się według skali, liniowo, ryczałtem, czy też kartą podatkową. Wszystkiego o Małej Księgowości dowiesz się na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej na temat rozliczania podatku dochodowego w kategorii PIT.

PIT status 200 – co dalej? Sprawdź, czy PIT został rozliczony przez Urząd Skarbowy

0
pit status 200 co dalej

Rozliczanie PIT online jest bardzo wygodne, jednak czasem pojawia się wątpliwość: czy moja deklaracja dotarła do urzędu skarbowego? Oto jak sprawdzić, czy skarbówka otrzymała rozliczenie PIT, oraz co znaczą statusy, które podatnik może zobaczyć na ekranie swojego komputera.

Jak sprawdzić status rozliczenia PIT za 2023 rok?

Osoba składająca deklarację PIT w formie elektronicznej, powinna na zakończenie otrzymać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) w systemie, z którego korzysta lub na podaną przez siebie skrzynkę e-mail. 

Jeżeli podatnik chce się upewnić, że PIT został przyjęty w urzędzie skarbowym, to powinien zalogować się do programu i zweryfikować poprawność przesłania PIT. Np. w e-Deklaracje przejść do zakładki „Historia deklaracji”. Przy złożonym PIT będzie widniał  komunikat „Otrzymaliśmy Twój dokument” z m.in. datą złożenia i urzędem, który obsługuje zeznanie. 

Po wybraniu przycisku „Rozliczenia”, podatnik sprawdzi status swojego PIT (np. rozliczone) oraz wysokość salda. Można również kliknąć „Pokaż więcej”, aby zobaczyć szczegóły rozliczenia.  

Informacje o zwrocie nadpłaconego podatku znajdują się w „Zwrotach podatku”. Informacje pogrupowane są według tytułu zwrotu, roku, kwoty zwrotu i statusu zwrotu (np. zrealizowany).

Czy wiesz, że…?

swoje dochody możesz kontrolować dzięki Małej Księgowości. Niezależnie od wybranej formy opodatkowania, zawsze będziesz na bieżąco ze swoimi finansami i łatwo obliczysz należny podatek.

Co oznacza PIT status 200?

Status 200 wyświetlany jest w elektronicznych systemach używanych do składania deklaracji PIT online, np. przy użyciu usługi Twój e-PIT.

Status 200 w PIT oznacza, że deklaracja podatkowa została złożona i przyjęta w systemie.

Trzeba pamiętać, że status 200 nie weryfikuje danych związanych z przychodem, zarobkami czy ulgami, które zadeklarował podatnik. Te informacje zostaną sprawdzone dopiero później. Status 200 oznacza natomiast, że:

  • podatnik znajduje się w systemie (bazie danych podatników);
  • użył poprawnego numeru NIP lub PESEL;
  • podał prawidłowe dane weryfikujące danego podatnika.

Uwaga! Status 200 nie oznacza, że Urząd Skarbowy otrzymał deklarację PIT. Świadczy o tym dopiero uzyskanie Urzędowego Poświadczenia Odbioru. UPO generowane jest po przekazaniu statusu 200 w systemie.

Chcesz dostawać regularne dawki wiedzy na temat podatku dochodowego od osób fizycznych? Zapisz się do naszego newslettera!

PIT status 200 – i co dalej? Jakie kroki podjąć, by PIT został rozliczony przez Urząd Skarbowy

Jeżeli podatnik ma status 200, to następnie powinien dostać UPO, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru. To UPO jest dowodem, że deklaracja została poprawnie złożona. Składający PIT nie musi podejmować już żadnych kroków, wszystkim zajmie się urząd skarbowy.

Co oznaczają statusy wysyłki e-PIT-ów?

Status 200 nie jest jedyną informacją zwrotną, która może wyświetlić się osobom wysyłającym PIT online. Oto co oznaczają najczęściej spotykane statusy wysyłki e-PIT:

  • status 200 – oznacza, że deklaracja podatkowa została prawidłowo złożona i dotarła do urzędu skarbowego (nie oznacza jednak automatycznego przyjęcia deklaracji!);
  • statusy 301, 302, 303, 304 – należy poczekać na przetworzenie dokumentu i ponownie zweryfikować status;
  • status 500 – wystąpił błąd serwera i deklaracja nie została prawidłowo przesłana;
  • status 400 – deklaracja zawiera błędy, które należy poprawić przed ponownym przesłaniem;
  • status 401 – negatywna weryfikacja dokumentu ze schematem xsd, np. jeżeli podatnik nie wypełnił pola deklaracji niezbędnego do wysyłki PIT;
  • status 414 – negatywna weryfikacja deklaracji z powodu błędnych danych identyfikacyjnych (PESEL, NIP, błędnej kwoty przychodu za rok poprzedni).

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Który PIT muszę złożyć?
  2. Do kiedy trzeba zapłacić PIT?
  3. Roczne rozliczenie PIT za 2023 w 2024 roku – sprawdź jak zrobić rozliczenie podatku dochodowego online
  4. Co można odliczyć w PIT 2023?
  5. Zwolnienie z PIT – kto nie płaci podatku dochodowego? Nie tylko ulga dla młodych

Kontroluj swoje dochody z Małą Księgowością

W programie księgowym Mała Księgowość Rzeczpospolitej możesz wystawiać faktury i dokumenty JPK, prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów i kontrolować ponoszone koszty. Znajdziesz w nim wszystkie funkcje niezbędne do płynnego prowadzenia księgowości firmy, niezależnie od tego, czy rozliczasz się według skali, liniowo, ryczałtem, czy też kartą podatkową. Wszystkiego o Małej Księgowości dowiesz się na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej na temat rozliczania podatku dochodowego w kategorii PIT.

Zwolnienie z PIT – umowa zlecenie. Jak rozliczyć podatek ze zlecenia za 2023 rok? Co można odliczyć?

0
zwolnienie z pit umowa zlecenie

W jakich sytuacjach możliwe jest zwolnienie z podatku dochodowego od przychodów z umowy zlecenia, jak prawidłowo rozliczyć się z Urzędem Skarbowym oraz jakie koszty można odliczyć od przychodów, aby zmniejszyć należny podatek? Odpowiedź na te i inne pytania ważne dla zleceniobiorców przedstawiamy w naszym podstawowym przewodniku.

Czy umowa zlecenie może być objęta zwolnieniem z PIT?

Umowa zlecenie może być objęta zerowym PIT. Zwolnione z podatku będą dochody osób, które nie ukończyły 26 roku życia (tzw. zerowy PIT dla młodych). Jednak nie każdy młodych człowiek zatrudniony na zlecenie nie zapłaci daniny państwu. Aby tak się stało, jego roczny przychód nie może przekroczyć 85 528 zł.

To nie wszystko. Zerowy PIT obejmie również przychody uzyskane ze zlecenia przez osoby, która mogą skorzystać z ulgi na powrót, ulgi rodzina 4+ oraz ulgi dla pracujących seniorów. Trzeba jednak pamiętać, że roczny przychód nie może przekroczyć w sumie limitu 85 528 zł ze wszystkich ulg, z których korzysta zleceniobiorca.

Prosty program księgowy dla każdego – wypróbuj!

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Gdzie w PIT-37 wpisać przychody z umowy zlecenia?

Przychody z umowy zlecenia należy wpisać w PIT-37 w wierszu „działalność wykonywana osobiście” w części E.1. Dochody/straty ze źródeł przychodów.

Księgowość dla małych firm i JDG – z nami może być prosta!

Co można odliczyć w PIT od przychodów z umowy zlecenia?

Od przychodów uzyskanych z umowy zlecenia można odliczyć koszty uzyskania przychodu w wysokości 20% przychodu. W ten sposób zostanie pomniejszona podstawa opodatkowania. Podatnik, którego KUP były wyższe niż zastosowana 20%, może przyjąć koszty w wysokości wydatków faktycznie poniesionych.

W przypadku osób korzystających z ulgi dla młodych:

  • KUP umów zlecenia stosuje się w wysokości nieprzekraczającej kwoty przychodów z umów podlegających opodatkowaniu;
  • od przychodów objętych ulgą dla młodych nie oblicza się kosztów ustalanych według normy procentowej w wysokości 20%.

Zastosowanie mają też zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodów jeżeli dotyczą rozporządzenia prawami autorskimi lub innymi wartościami niematerialnymi i prawnymi, które są wymienione w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Podatnik, który uzyskał przychody z umowy zlecenia, może skorzystać z ulgi na dziecko, ulgi rehabilitacyjnej, ulgi na internet, ulgi termomodernizacyjnej, ulgi abolicyjnej, ulgi na zabytki, ulgi IKZE oraz odliczyć darowizny.

Mała Księgowość RP – najlepszy program księgowy dla biur rachunkowych na rynku!

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Zwolnienie z PIT – kto nie płaci podatku dochodowego? Nie tylko ulga dla młodych
  2. Zwolnienie z PIT. Umowa o dzieło – czy zwolnienie z PIT dotyczy dochodów z umowy o dzieło?
  3. PIT 0 dla seniora
  4. Ulga dla młodych
  5. PIT-36 – kogo dotyczy? Jak go wypełnić?

Do jakiej kwoty zwolnienie z PIT na umowie zlecenie?

Każdy zleceniobiorca korzysta z kwoty wolnej od podatku, która w 2024 roku wynosi 30 000 zł. Osoby, które nie ukończyły 26 roku życia, mogą również uwzględnić 0 PIT dla młodych z limitem rocznego przychodu w wysokości 85 528 zł. Ten limit dotyczy również zerowego PIT dla korzystających z ulgi na powrót, ulgi rodzina 4+ oraz ulgi dla pracujących emerytów.

Czy trzeba rozliczyć PIT z umowy zlecenie?

Z zasady podatnik, który uzyskał przychody z umowy zlecenia, musi rozliczyć PIT. Jeżeli nie innych przychodów, zrobi to na formularzu PIT-37. Osoba pracująca na podstawie umowy zlecenia ma obowiązek samodzielnie rozliczyć się z tytułu uzyskanych przychodów. Są jednak wyjątki. 

Rocznego zeznania podatkowego nie muszą składać osoby korzystające z zerowego PIT np. dla młodych (o ile nie miały przychodów z innych źródeł), a ich przychód nie przekroczył 85 528 zł rocznie.

Zleceniobiorca korzystający z zerowego PIT będzie musiał złożyć zeznanie podatkowe jeżeli oprócz przychodów objętych ulgą uzyskał dochody podlegające opodatkowaniu na ogólnych zasadach według skali podatkowej, ubiega się o zwrot nadpłaconego podatku lub musi doliczyć do dochodu/podatku kwoty uprzednich odliczeń, do których utracił prawo. W takiej sytuacji w zeznaniu PIT-36/PIT-37 wykazuje także przychody objęte ulgą.

Chcesz dostawać regularne dawki wiedzy na temat rozliczania podatku dochodowego? Zapisz się do naszego newslettera!

Czy dostanę zwrot podatku z umowy zlecenia?

To, czy zleceniobiorca otrzyma zwrot podatku, zależy m.in. od wysokości jego przychodów, zastosowanych ulg podatkowych oraz wpłaconych zaliczek na podatek.

Jeśli w trakcie roku zaliczki były pobierane od całego dochodu bez uwzględnienia kwoty wolnej od podatku, to po rozliczeniu rocznym zleceniobiorca  może otrzymać zwrot nadpłaconego podatku. W przypadku, gdy jego dochody nie przekroczyły pierwszego progu podatkowego, czyli 85 528 zł i nie korzystał z żadnych ulg, zwrot może być równy wpłaconym zaliczkom.

Program do małej księgowości + dostęp do serwisu RP.PL – sprawdź!

Jaki PIT dla osoby zatrudnionej na umowę zlecenie?

Osoby zatrudnione na umowę zlecenie, które nie osiągają dodatkowych przychodów z innych źródeł, są zobowiązane do złożenia deklaracji PIT-37. To formularz używany przez zleceniobiorców, którym zaliczki na podatek oblicza i pobiera płatnik, czyli zleceniodawca. 

Zleceniobiorcy, którzy rozliczają się samodzielnie (bez pośrednictwa płatników), wypełniają deklarację PIT-36. W PIT-36 należy również rozliczyć przychody z umowy zlecenia zawartej z osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej. To również formularz dla podatników, którzy uzyskują przychody z wielu źródeł i rozliczają się według skali podatkowej (12% i 32 %). Należą do nich m.in. osoby prowadzące własną działalność gospodarczą.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej na temat rozliczania podatku dochodowego w kategorii PIT.

Ewidencja przychodów na ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych – jak ją prowadzić?

0
ewidencja przychodów

Zastanawiasz się, czy przejść na rozliczanie podatku na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych? Oto najważniejsze informacje, jak prawidłowo prowadzić ewidencję przychodów, która jest niezbędnym elementem rozliczeń z urzędem skarbowym.

Co to jest przychód ewidencjonowany?

Przychód ewidencjonowany związany jest z ryczałtem ewidencjonowanym, czyli uproszczoną formą opodatkowania działalności gospodarczej. W ryczałcie ewidencjonowanym opodatkowaniu podlegają przychody (w przeciwieństwie do opodatkowania na zasadach ogólnych). Taką formę opodatkowania stosują osoby prowadzące własną działalność gospodarczą, spółki cywile lub spółki jawne. 

Wysokość stawki zryczałtowanego podatku dochodowego może wynosić: 17%, 15%, 14%, 12,5%, 12%, 10%, 8,5%,  5,5%, 3%, 2% (art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Co ważne, podstawę opodatkowania stanowi przychód, który nie uwzględnia kosztów jego uzyskania.

Przychód ewidencjonowany obejmuje całość przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej. Powstaje na skutek zobowiązania podatnika do prowadzenia ewidencji przychodów. 

Ewidencja przychodów prowadzona przez przedsiębiorcę pozwala mu precyzyjnie wyliczyć podatek.

Czy wiesz, że…?

ewidencję przychodów możesz prowadzić za pomocą Małej Księgowości za jedyne 149 złotych za rok?

Należy pamiętać o limicie przychodów, który można osiągnąć na ryczałcie. To 2 mln euro, czyli 9 218 200 zł w 2024 roku (kurs euro NBP obowiązujący 2 października 2023 r.). W 2023 roku limit był wyższy i wynosił 9 654 400 zł.

Niektórzy podatnicy nie mogą korzystać z opodatkowania ryczałtem, to m.in. prowadzący apteki, handlujący wartościami dewizowymi, prowadzący działalność w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz wytwarzający wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym. Pełną listę zawiera art. 8.1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Podatnicy stosujący ryczałt ewidencjonowany na koniec roku rozliczają się z uzyskanych dochodów w zeznaniu rocznym PIT-28. Termin składania deklaracji upływa 31 stycznia roku następującego po roku, którego dotyczy rozliczenie.

Co to jest ewidencja przychodów?

Ewidencja przychodów to dokumentacja finansowa, którą przedsiębiorca prowadzi w celu rejestrowania wszystkich przychodów uzyskanych z działalności gospodarczej.

Kto musi prowadzić ewidencję przychodów?

Ewidencję przychodów musi prowadzić przedsiębiorca, który wybrał formę opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Co powinna zawierać ewidencja przychodów? Wzór wg. Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

Co powinna zawierać ewidencja przychodów? To:

  • data wpisu,
  • data uzyskania przychodu,
  • numer dowodu, na podstawie którego dokonano wpisu,
  • kwota przychodu ogółem,
  • przychody objęte ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki,
  • ewentualne uwagi.

Szczegóły znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.  Podatnicy są zobowiązani prowadzić ewidencję według wzoru określonego w załączniku do tego rozporządzenia.

Zapisy w ewidencji przedsiębiorca dokonuje na podstawie:

  • faktur;
  • faktur VAT RR;
  • rachunków oraz dokumentów celnych, zwanych dalej „fakturami”, wystawionych zgodnie z odrębnymi przepisami, jeżeli sprzedaż jest udokumentowana fakturami;
  • w przypadku sprzedaży bez faktur – na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego.

Podatnicy, którzy ewidencjonują sprzedaż przy użyciu kas rejestrujących, dokonują zapisów w ewidencji na podstawie danych wynikających z raportów fiskalnych dobowych skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodów.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – kto może z niego skorzystać?
  2. Ryczałt od przychodów – stawki 2024
  3. Zmiany w ryczałcie 2024 – więcej osób będzie mogło rozliczać się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
  4. Do czego służy PIT-28? Termin złożenia PIT-28 w 2023
  5. Formy opodatkowania działalności gospodarczej  

Jak prowadzić ewidencję przychodów?

Ewidencję można prowadzić w formie papierowej lub elektronicznej. Zgodnie z rozporządzenie powinna być prowadzona rzetelnie i zgodnie z przepisami, odzwierciedlać stan rzeczywisty i być aktualizowana do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Po zakończeniu miesiąca należy podsumować zapisy, obliczyć i wpisać do ewidencji wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a także wysokość przysługujących odliczeń od tego ryczałtu. Podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję i kolejno ponumerować jej karty (jeżeli prowadzona jest w formie papierowej).

Podatnicy, którzy nierzetelnie prowadzą ewidencję przychodów, muszą liczyć się z karą. Urząd skarbowy może sam szacować przychód podatnika i narzucać podatek pięciokrotnie wyższy od należnego (może sięgnąć nawet 75% przychodu).

Warto przypomnieć, że ewidencję uznaje się za rzetelną i niewadliwą, również gdy brak właściwych zapisów jest związany z nieszczęśliwym wypadkiem lub zdarzeniem losowym, które uniemożliwiło podatnikowi prowadzenie ewidencji.

Regularnie publikujemy na temat ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najważniejszych informacji.

Ewidencja przychodów a JPK_EWP

JPK_EWP, czyli Jednolity Plik Kontrolny dla ewidencji przychodów, to elektroniczna forma raportowania tych przychodów do organów podatkowych na żądanie. Czym się różni od ewidencji przychodów? 

Ewidencja jest prowadzona przez przedsiębiorców na bieżąco, służy do rejestrowania wszystkich przychodów z działalności oraz stanowi podstawą do obliczenia należnego podatku ryczałtowego. Tymczasem JPK-EWP to elektroniczny odpowiednik ewidencji przychodów generowany i przekazywany tylko na żądania organów podatkowych.

Plik JPK_EWP zawiera informacje dotyczące sprzedaży z danego okresu, w tym dane firmy, data utworzenia pliku, okres, jakim są objęte dane w pliku, liczbę porządkową, datę wpisu dokumentu sprzedaży do ewidencji, datę uzyskania przychodu oraz numer dowodu księgowego.

Na temat ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przeczytasz więcej w kategorii Rozliczanie podatku.

Prowadź ewidencję przychodów w Małej Księgowości

Ryczałtowiec może prowadzić ewidencję przychodów w Małej Księgowości. Aby ją otworzyć, wejdź w programie w 'Księgowość’ > 'Zestawienia’ > 'Ewidencja przychodów’.

Szczegółową instrukcję znajdziesz tutaj.

Nie masz jeszcze Małej Księgowości? Wygodny program księgowy możesz kupić tutaj, już od 149 złotych/rocznie.

Kto podpisuje sprawozdanie finansowe za 2023 rok w spółce?

0
kto podpisuje sprawozdanie finansowe

Sporządzenie rzetelnego sprawozdania finansowego za 2023 rok to obowiązek każdego przedsiębiorcy czy spółki. Kto powinien podpisać taki dokument? Co zrobić, jeżeli jeden lub wielu członków zarządu firmy nie może tego zrobić? Czy podpis księgowej musi znaleźć się na sprawozdaniu finansowym? Odpowiedzi na te i inne ważne pytania dotyczące podpisania sprawozdania przedstawiamy poniżej.

Kto podpisuje sprawozdanie finansowe – podstawa prawna

Sprawozdanie finansowe podpisuje kierownik jednostki oraz osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych (najczęściej to główny księgowy). Ten obowiązek wynika z art. 52 ust 2 ustawy o rachunkowości.

Przypomnijmy, że kierownikiem jest osoba fizyczna prowadząca własną działalność gospodarczą, wspólnicy prowadzący sprawy spółki jawnej i spółki cywilnej oraz komplementariusze prowadzący sprawy spółki (spółka komandytowa) czy zarząd spółki z o.o. (wtedy mówimy o kierownictwie wieloosobowym).

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Czy wszyscy członkowie zarządu muszą podpisać sprawozdanie?

Sprawozdanie musi podpisać kierownik jednostki, a w przypadku zarządu spółki wszyscy członkowie zarządu, czyli wieloosobowego kierownictwa. 

Czasem jest to jednak trudne ze względów praktycznych. Dobrym przykładem są zarządy, w skład których wchodzą obcokrajowcy – nie zawsze mogą przyjechać lub przylecieć na podpisanie dokumentu.

Z tego powodu sprawozdanie finansowe może podpisać co najmniej jedna osoba wchodząca w skład kierownictwa po złożeniu przez pozostałe osoby oświadczeń, że dokument spełnia wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości, lub o odmowie złożenia takich oświadczeń (art. 52 ust. 2 ustawy). 

W tym miejscu warto przypomnieć, że członkowie zarządu mogą odmówić podpisania sprawozdania finansowego. Mają jednak obowiązek złożyć pisemne uzasadnienie.

Chcesz dostawać regularne dawki wiedzy na temat sprawozdań finansowych? Zapisz się do naszego newslettera!

Czy sprawozdanie finansowe może podpisać jeden członek zarządu?

Tak, sprawozdanie może podpisać jeden – co najmniej – członek zarządu spółki. Zgodnie z art. 52 ust 2b ustawy, warunkiem jest, że pozostali członkowie kierownictwa złożą lub odmówią złożenia oświadczeń, że dokument spełnia ustawowe wymagania.

Co jeśli członek zarządu nie może podpisać sprawozdania finansowego?

Jeżeli członek wieloosobowego kierownictwa jednostki nie może podpisać sprawozdania finansowego, to wystarczy, że złoży oświadczenie, w którym potwierdza, że dokument spełnia wymagania nałożone ustawą o rachunkowości. Jest jednak warunek. Na sprawozdaniu musi się znaleźć podpis przynajmniej jednego członka zarządu.

Kto podpisuje sprawozdanie finansowe zarząd czy wspólnicy?

Czasem pojawia się wątpliwość, kto powinien złożyć swój podpis na sprawozdaniu, członkowie zarządu czy wspólnicy. Ustawa o rachunkowości jest w tym względzie precyzyjna. To obowiązek zarządu spółki. Sprawozdanie finansowe będzie kompletne i skutecznie sporządzone jeżeli znajdą się na nim podpisy członków zarządu (co najmniej jednego), którzy pełnili swoją funkcję w dniu sporządzenia dokumentu.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Odmowa podpisania sprawozdania finansowego przez księgowego
  2. Kara za niezłożenie sprawozdania finansowego
  3. Sprawozdanie finansowe – jak je przygotować? Co musi zawierać?
  4. Czym jest bilans w rachunkowości?
  5. Kwalifikowany podpis elektroniczny – jak go zdobyć?

Czy sprawozdanie finansowe musi być podpisane przez księgową?

Zgodnie z ustawą o rachunkowości sprawozdanie finansowe „podpisują – podając zarazem datę podpisu – osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy – wszyscy członkowie tego organu albo co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu (art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości)”.

Czy sprawozdanie finansowe może podpisać tylko prezes?

Podpis może złożyć jeden członek zarządu, np. prezes. Trzeba jednak pamiętać, że pozostali członkowie wieloosobowego kierownictwa jednostki muszą przygotować oświadczenia o spełnianiu przez sprawozdanie ustawowych wymagań.

Gdy tylko jeden członek wieloosobowego zarządu podpisuje sprawozdanie – oświadczenie, że sprawozdanie jest zgodnie z ustawą

Oświadczenia o zgodności sprawozdania z ustawą o rachunkowości mogą złożyć członkowie wieloosobowego kierownictwa jednostki jeżeli nie mogą podpisać sprawozdania. 

Taką opcję wprowadziła ustawa  z 14 października 2021 o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Warto jednak przypomnieć, że na sprawozdania musi widnieć podpis przynajmniej jednego członka zarządu (oprócz osoby, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych). Zasady te reguluje art. 52 ust. 2b ustawy. 

Członkowie kierownictwa mogą też odmówić podpisania sprawozdania lub odmówić złożenia wspomnianego oświadczenia. Odmowa wymaga sporządzenia pisemnego uzasadnienia.

Oświadczenie, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie, oraz odmowa złożenia takiego oświadczenia są dołączane do sprawozdania finansowego.

Jak podpisać sprawozdanie finansowe?

Sprawozdanie finansowe (także oświadczenie członków zarządu) sporządza się w formie elektronicznej lub papierowej podpisanej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Więcej o sprawozdaniach finansowych przeczytasz w kategorii Biuro rachunkowe.

Niecałe dwa tygodnie przed ostatecznym złożeniem PIT-u nie działa Urząd Skarbowy

0
nie działa e-urząd skarbowy

Użytkownicy, którzy chcieli dzisiaj rano zalogować się do e-Urzędu Skarbowego zostali zaskoczeni komunikatem błędu. Na stronie https://urzadskarbowy.gov.pl/ widnieje komunikat: „Mamy przerwę w działaniu e-Urzędu Skarbowego. Robimy wszystko, aby jak najszybciej udostępnić nasze e-usługi. Przepraszamy za utrudnienia i zapraszamy już wkrótce”.

nie działa e-urząd skarbowy

Czy Twój e-PIT działa?

Na swoim koncie na platformie X (dawniej Twitter) Ministerstwo Finansów informuje: „W związku z przerwą w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl informujemy, że usługa #TwójePIT działa poprawnie. Deklaracje podatkowe można składać po zalogowaniu się bezpośrednio z adresu epit.podatki.gov.pl.”

Uwaga! Przechodząc bezpośrednio na stronę epit.podatki.gov.pl nie zalogujesz się do e-PIT, ponieważ ta ścieżka wymaga logowania przez e-Urząd Skarbowy. Użyj linka użytego w poście MF, który kieruje do strony logowania, albo kliknij TUTAJ.

Kiedy będzie można zalogować się do Urzędu Skarbowego?

Według RMF FM nie wiadomo, kiedy zostanie usunięta awaria. Jak donosi radio, jest to spory problem, który zaskoczył Ministerstwo Finansów.

Jak rozliczyć PIT z ZUS za zwolnienie lekarskie? Zasiłek chorobowy wypłacany przez ZUS w deklaracji rocznej PIT

0
pit z zus za zwolnienie lekarskie

PIT-11A otrzymała każda osoba, która pobierała zasiłek macierzyński lub chorobowy od ZUS. Sprawdzamy, co z nimi zrobić. Jak rozliczyć PIT z ZUS? Czy za otrzymany zasiłek należy zapłacić podatek dochodowy?

Rozliczenie podatku od zasiłku chorobowego i wynagrodzenia chorobowego

Wynagrodzenie chorobowe to świadczenie wypłacane przez pracodawcę za pierwsze 33 dni nieobecności pracownika (lub za pierwsze 14 dni w przypadku pracowników powyżej 50 roku życia). Opodatkowane jest jako przychód ze stosunku pracy i należy je wykazać w deklaracji PIT-11, którą pracodawca przekazuje pracownikowi.

Po wyczerpaniu okresu wynagrodzenia chorobowego, pracownik może otrzymywać zasiłek chorobowy z ZUS. Zasiłek ten jest traktowany jako przychód z innych źródeł i również podlega opodatkowaniu. Informacje o wypłaconym zasiłku chorobowym znajdują się w formularzu PIT-11A, który ZUS przekazuje ubezpieczonemu.

Pracownik powinien uwzględnić te formularze w rocznym zeznaniu podatkowym, np. w PIT-36 lub PIT-37.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Kiedy dostaje się PIT z ZUS-u?

ZUS wysyła deklaracje podatkowe PIT do końca lutego. Dokumenty trafią do wszystkich osób, które w ubiegłym roku otrzymały świadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Wysyłane są deklaracje PIT-40A, PIT-11A i PIT-11. Warto wiedzieć, że są one również dostępne na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Można je np. pobrać i wydrukować po zalogowaniu się do swojego konta na PUE:

  • PIT-40A otrzymają:
    • emeryci i renciści, którzy pobierali świadczenie z ZUS przez cały rok kalendarzowy, a w wyniku rozliczenia podatku uzyskają niedopłatę podatku/zerowe rozliczenie;
    • osoby korzystające ze świadczenia lub zasiłku przedemerytalnego;
    • osoby korzystające z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego;
    • osoby korzystające z renty socjalnej;
  • PIT-11A wysyłany jest do:
    • osób pobierających zasiłki chorobowe i macierzyńskie;
    • tych, którzy w chwili rozliczenia podatku nie otrzymują już świadczeń z ZUS;
    • tych, którzy złożyli w ZUS oświadczenie o zamiarze wspólnego rozliczania dochodów z małżonkiem lub dziećmi;
    • osoby, które złożyły wniosek o obliczanie i pobieranie zaliczki na podatek według wyższej skali podatkowej;
    • osoby, które złożyły wniosek o niesporządzaniu rocznego obliczenia podatku na PIT-40A;
  • PIT-11 trafi do pobierających w ubiegłym roku:
    • świadczenia należne po osobie zmarłej;
    • alimenty potrącone ze świadczenia wypłacanego przez ZUS na podstawie wyroku sądu/ugody.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Zwolnienie lekarskie dla przedsiębiorcy
  2. Jak przebiega kontrola ZUS L4? Kiedy można się jej spodziewać?
  3. Czy będzie L4 płatne 100 procent? Kto już teraz na chorobowym dostaje pełną pensję?
  4. Umowa zlecenie a zwolnienie lekarskie – czy na zleceniu można iść na chorobowe?
  5. Wyczerpanie 182 dni okresu zasiłkowego – czy zwolnienie lekarskie może potrwać dłużej niż 182 dni? Czy po 6-miesięcznym chorobowym można wrócić na zwolnienie?

Jak rozliczyć PIT z ZUS?

Termin rozliczenia PIT z ZUS mija 30 kwietnia. Czy każdy musi rozliczyć PIT, który otrzymał? Spójrzmy na poszczególne formularze.

Czy trzeba rozliczyć PIT-40A z ZUS?

Osoby, które otrzymały PIT-40A nie muszą składać zeznania podatkowego do swojego urzędu skarbowego.

Czy trzeba rozliczyć PIT-11A z ZUS?

Podatnicy, którzy otrzymali PIT-11A lub PIT-11, mogą samodzielnie złożyć zeznanie do swojego urzędu skarbowego, a jeżeli tego nie zrobią, to urząd skarbowy automatycznie zaakceptuje zeznanie PIT-37 wygenerowane w usłudze Twój e-PIT.

Czy zasiłek chorobowy wypłacany przez ZUS jest opodatkowany?

Tak, zasiłek chorobowy wypłacany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest opodatkowany na zasadach ogólnych, według skali podatkowej 12% i 32% (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Kwota zasiłku chorobowego powinna być wykazana w formularzu PIT-11, który ZUS przekazuje ubezpieczonemu. Informacja uwzględniana jest w podczas rocznego rozliczenia podatku dochodowego.

Gdzie w PIT-37 wpisać zasiłek chorobowy z ZUS?

Zasiłek chorobowy z ZUS wykazuje się w PIT-37 w części E w 'Inne źródła, niewymienione w wierszach od 1 do 9 (w tym emerytury – renty z zagranicy)’ czyli w wierszu 10.

Gdzie w PIT-36L wpisać zasiłek chorobowy z ZUS?

Przedsiębiorcy rozliczający się podatkiem liniowym, wypełnia deklarację PIT-36L jednak dochód z zasiłku chorobowego musi wykazać w formularzu PIT-36, który przeznaczony jest do rozliczenia przychodu na zasadach ogólnych. Robi to w części E.1 w wierszu 5 jako 'Inne źródła, niewymienione w wierszach od 1 do 4′.

PIT z ZUS a ulga dla młodych

Ulga dla młodych (PIT 0) to preferencja podatkowa, która pozwala osobom do ukończenia 26 roku życia na niepłacenie podatku dochodowego od przychodów z niektórych umów (o pracę, zlecenia, praktyk absolwenckich, staży uczniowskich) do rocznego limitu 85 528 zł. Młody człowiek, który nie przekroczył limitu w roku podatkowym, nie musi składać deklaracji PIT za ten rok. 

Osoba, która uzyskała inne dochody podlegające opodatkowaniu, musi złożyć deklarację PIT i rozliczyć tylko te kwoty wynagrodzeń, które przekroczyły limit. Zasiłek chorobowy nie jest objęty ulgą dla młodych i trzeba go uwzględnić w swoim rocznym rozliczeniu podatkowym składany w urzędzie skarbowym.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii PIT.

PIT 36L – jak rozliczyć podatek liniowy za rok podatkowy 2023? Rozliczenie PIT online i wzór formularza

0
pit 36l

PIT-36L to deklaracja, którą składają przedsiębiorcy rozliczający się za pomocą podatku liniowego, czyli płacący podatek w wysokości 19%, niezależnie od wysokości dochodów. Jak wypełnić deklarację? Jakie załączniki dodać? Odpowiedź na te i inne pytania przedstawiamy w naszym przewodniku.

PIT-36 a PIT 36L – różne formularze zależne od formy opodatkowania

PIT-36 a PIT-36L wypełniają przedsiębiorcy, jednak różnica polega na formie opodatkowania, jaką wybierze podatnik. 

PIT-36 przeznaczony jest dla podatników, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych, czyli według 12% i 32% stawki podatku. 

PIT-36L jest przeznaczony dla podatników, którzy wybrali rozliczenie na zasadach podatku liniowego, w wysokości 19%.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Do kiedy złożyć deklarację PIT-36L?

Deklarację PIT-36L należy złożyć do końca kwietnia roku następującego po roku podatkowym. W przypadku deklaracji za rok 2023, termin ten upływa 30 kwietnia 2024 roku. Podatnik może złożyć PIT-36L osobiście w urzędzie skarbowym, wysłać pocztą, lub zrealizować obowiązek za pomocą usługi Twój e-PIT na stronie podatki.gov.pl. Należny podatek wynikający z zeznania PIT-36L należy wpłacić również do 30 kwietnia.

Aby złożyć PIT-36L online wybierz deklarację po zalogowaniu w usłudze Twój e-PIT lub skorzystaj z formularza na podatki.gov.pl (wymaga certyfikatu kwalifikowanego lub danych autoryzujących).

Jak rozliczyć podatek liniowy? Złóż PIT-36L online!

Podatek liniowy można rozliczyć w tradycyjny sposób (w formie papierowej) lub online, czyli w formie elektronicznej, za pośrednictwem strony podatki.gov.pl.

Uwaga! Zeznanie PIT-36L nie podlega automatycznej akceptacji w usłudze Twój e-PIT. Złożenie zeznania elektronicznego potwierdza otrzymanie urzędowego poświadczenia odbioru (UPO).

Druk PIT-36L

Formularz PIT-36L jest dostępny do pobrania na stronie Ministerstwa Finansów lub w systemie e-Deklaracje. 

Druk PIT-36L składa się z:

  1. Części A – miejsce i cel składania zeznania (urząd, do którego jest adresowane zeznanie, złożenie zeznania/korekta zeznania, rodzaj korekty).
  2. Części B – dane identyfikacyjne podatnika (nazwisko, pierwsze imię, data urodzenia).
  3. Części C – informacje dodatkowe (m.in. podatnik wybrał kwartalny sposób wpłacania zaliczek, podatnik wybrał wpłacanie zaliczek w formie uproszczonej, podatnik korzystał ze zwolnień).
  4. Części D – przychody zwolnione od podatku (ulga na powrót, ulga dla rodzin 4+, ulga dla pracujących seniorów).
  5. Część E – dochody/straty ze źródeł przychodów (pozarolnicza działalność gospodarcza, działy specjalne produkcji rolnej, przychód, koszty uzyskania przychodów, dochód, strat, należna zaliczka).
  6. Część F – odliczenia od dochodu (m.in. straty z lat ubiegłych, składki na ubezpieczenia społeczne, odliczenia wskazane w części B załącznika PIT/0).
  7. Części G – ustalenie podstawy obliczenia podatku/straty.
  8. Części H – obliczenie podatku (podstawa obliczenia podatku, obliczony podatek, doliczenie do podatku, podatek).
  9. Części I – odliczenia od podatku (odliczenia wykazane w części C załącznika PIT/0).
  10. Części J – obliczenie zobowiązania podatkowego (podatek po odliczeniach, podatek należny, suma należnych zaliczek za rok podatkowy, różnica między podatkiem należnym a sumą należnych zaliczek na rok podatkowy, różnica między sumą należnych zaliczek za rok podatkowy a podatkiem należnym).
  11. Części K – zaliczki  (zaliczki należne i zapłacone).
  12. Część L – podatek do zapłaty/nadpłata.
  13. Część M – zryczałtowany podatek dochodowy (wypełniają osoby niemające miejsca zamieszkania na terytorium RP uzyskujące przychody, o których mowa w art. 29 ustaw o podatku dochodowym, bez pośrednictwa płatników).
  14. Część N – odsetki naliczone zgodnie z art. 22E ust. 1 pkt 4 i ust. 2 ustawy.
  15. Część O – dochody/przychody wykazywane na podstawie art. 45 ust. 3c ustawy.
  16. Część P – wniosek o przekazanie 1,5% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP).
  17. Część Q – informacje uzupełniające.
  18. Część R – informacje o załącznikach.
  19. Część S – rachunek osobisty właściwy do zwrotu nadpłaty.
  20. Część T – karta dużej rodziny.
  21. Część U – podpis podatnika.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Rozlicz PIT-36. Jak wypełnić deklarację podatkową PIT dla osób prowadzących działalność gospodarczą za 2023 rok?
  2. Czy warto wybrać podatek liniowy jako formę opodatkowania dla działalności gospodarczej?
  3. Podatek liniowy vs skala. Co się bardziej opłaca?
  4. Który PIT złożyć? Formularze online i do druku. Sprawdź, który wypełnić, w zależności od uzyskiwanego przychodu
  5. Roczne rozliczenie PIT za 2023 w 2024 roku – sprawdź jak zrobić rozliczenie podatku dochodowego online

PIT-36L  – często zadawane pytania (FAQ)

Jakie załączniki do PIT-36L?

Załącznikami do zeznania PIT-36L to:

  1. PIT/B – informacje o wysokości dochodu lub straty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
  2. PIT/IP –  informacje o wysokości dochodu (straty) z kwalifikowanych praw własności intelektualnej oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.
  3. PIT/ZG – informacje o wysokości dochodów/przychodów z zagranicy i zapłaconym podatku.
  4. PIT/BR – informacje o odliczeniu od podstawy obliczenia podatku kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową.
  5. PIT/DS – informacje o wysokości dochodu (straty) z działów specjalnych produkcji rolnej.
  6. PIT/Z –  informacje o wysokości dochodu (straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzonej przez podatników korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 44 ust. 7a ustawy, osiągniętego (poniesionej).
  7. PIT/PM – informację o wysokości wartości rynkowej składnika majątku tymczasowo przeniesionego poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  8. PIT/O – składają podatnicy dokonujący odliczeń od dochodu i od podatku.
  9. PIT/NZI –  informacje o wysokości wartości rynkowej składnika majątku określonej w państwie członkowskim Unii Europejskiej do celów opodatkowania podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków.
  10. PIT/MIT – informacje o środkach trwałych oraz o podstawie opodatkowania składaną przez podatnika obowiązanego do zapłaty podatku, o którym mowa w art. 30g ustawy.
  11. PIT/SE – informacje o wysokości dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub na podstawie decyzji o wsparciu.

Czy do PIT-36L trzeba dołączyć PIT B?

Tak, do zeznania PIT-36L należy dołączyć załącznik PIT/B. Zawiera on informacje o wysokości dochodu lub straty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W załączniku PIT/B podatnicy wykazują przychody, koszty, dochód lub stratę z działalności prowadzonej samodzielnie, a także w spółkach niebędących osobami prawnymi, w których są wspólnikami.

Czy trzeba składać zerowy PIT-36L? / Jak złożyć zerowy PIT-36L?

Tak, podatnik ma obowiązek złożyć zerowy PIT-36L jeżeli nie uzyskał przychodu z działalności opodatkowanej podatkiem liniowym. Brak przychodów może wynikać z zawieszenia działalności lub braku obrotów. Składając zerowy PIT-36L należy wpisać '0′ w części dotyczącej przychodów.

Czy PIT-36L można złożyć papierowo?

Tak, PIT-36L można złożyć w formie papierowej (bezpośrednio w urzędzie skarbowym, za pośrednictwem centrum obsługi lub wysłać pocztą), choć bardziej wygodnym i szybszym sposobem jest skorzystanie z formy elektronicznej (usługa Twój e-PIT).

Czy PIT-36L można rozliczyć z małżonkiem?

Zeznania PIT-36L nie można rozliczyć wspólnie z żoną lub mężem. Przedsiębiorca, który zdecydował się na opodatkowanie swoich dochodów z działalności gospodarczej w formie liniowej, traci możliwość wspólnego opodatkowania dochodów z małżonkiem (art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Jak zapłacić PIT-36L?

Aby zapłacić podatek wynikający z formularza PIT-36L, należy dokonać wpłaty na swój indywidualny mikrorachunek podatkowy. Można to zrobić gotówką w placówce pocztowej lub bezgotówkowo, czyli przelewem bankowym.

W tytule przelewu podatnik powinien podać odpowiedni symbol formularza (PIT-36L) oraz okres, za który dokonuje zapłaty.

Gdzie w PIT-36L wpisać PIT 11?

PIT-11 zawiera informacje o uzyskanych przez podatnika dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych, oraz wysokość potrąconych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. W deklaracji znajdą się przychody, koszty i zaliczki m.in. z pracy.

To oznacza, że przedsiębiorca, który jednocześnie ma dochody opodatkowane liniowo i pracuje na etacie, musi złożyć dwa oddzielne zeznania roczne (dochody z etatu na PIT-37).

Jak złożyć PIT-36L po terminie?

Podatnik, który nie zdążył złożyć PIT-36L w terminie (czyli do 30 kwietnia), powinien skorzystać z instytucji czynnego żalu: złożyć zaległy PIT (plus zapłacić ewentualny podatek wraz z odsetkami) oraz przesłać do urzędu skarbowego pismo wyjaśniające powód opóźnienia.

Ważne, aby zrobić to przed wezwaniem urzędu skarbowego do złożenia zeznania. Karą za uchylanie się od obowiązku podatkowego jest grzywna lub/i kara pozbawienia wolności. Konsekwencją złożenia PIT po terminie jest brak możliwości przekazania 1,5% na Organizację Pożytku Publicznego.

Rozlicz podatek z Małą Księgowością

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.